Rząd dokapitalizował Centralny Port Komunikacyjny kwotą 300 mln zł
Dokapitalizowanie spółki Centralny Port Komunikacyjny pozwoli na jej dalszą działalność, w tym uzyskanie uzgodnień, analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania i budowy portu lotniczego oraz linii kolejowych.
Wniosek o dokapitalizowanie spółki CPK trafił do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 24 czerwca. Efektem tego było podpisanie stosownych umów: inwestycyjnej i o objęciu udziałów przez Skarb Państwa. Zanim to się stało, wniosek został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji (UOKiK) oraz Prokuratorię Generalną.
– Wszystko po to, aby zapewnić rynkowy charakter transakcji oraz maksymalną gwarancję interesów Skarbu Państwa – mówi pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.
Dotychczasowy kapitał zakładowy CPK wynosił 10 mln zł. Pieniądze zostały przeznaczone m.in. na powołanie spółki celowej i jej zmobilizowanie oraz rekrutację pracowników, np. dla komponentów: kolejowego i lotniskowego. Z tej puli zostały także sfinansowane m.in. wykonanie wstępnej koncepcji portu lotniczego (wskazanie ponad 120 elementów infrastruktury lotniska), rozpoczęcie konsultacji strategicznych CPK z partnerami branżowymi (zarządcami infrastruktury, dostawcami mediów itd.), podział zadań inwestycyjnych między CPK i PKP PLK w ramach Programu Kolejowego CPK (tzw. 10 szprych), rozpoczęcie Regionalnych Konsultacji Strategicznych dotyczących przebiegu linii Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/Wrocław i start działalności Rady Społecznej.
Część lotniskowa inwestycji CPK przeszła Test Prywatnego Inwestora wykonany przez niezależną firmę konsultingową. Dokument określił m.in. podstawowe parametry inwestycji i zweryfikował argumenty ekonomiczne przemawiające za jej budową. Wyniki testu pokazały, że budowa CPK ma uzasadnienie ekonomiczne i dowodzi opłacalności z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego.
18 lipca rozpoczął działalność powołany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK Komitet Konsultacyjny (ACC), w skład którego wchodzą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska.
– Spotkania z udziałem ekspertów w ramach ACC są doskonałą okazją, żeby rozmawiać o potrzebach przewoźników w zakresie szeroko pojętej infrastruktury lotniskowej, w tym o wymaganiach dotyczących terminali pasażerskich, płyt postojowych i infrastruktury cargo. W ten sposób konsekwentnie budujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT, El Al, Emirates, Enter Air, Qatar Airways, SAS i Wizz Air oraz grup lotniczych: IAG (w jej skład wchodzą British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level i Vueling), Lufthansa Group (zrzesza przewoźników: Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Eurowings), Star Alliance (Air China, Singapore Airlines, United Airlines, Turkish Airlines i South African Airways). W rozmowach wzięli udział także przedstawiciele IATA, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP) oraz firm kurierskich (np. DHL i FedEx).
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.