Partnerzy portalu

Rosja inwestuje w nadbałtyckie porty

Koleje Rosyjskie (RŻD) rozwijają infrastrukturę dostępową do portów zlokalizowanych na Morzu Bałtyckim. Zgodnie ze strategią Kremla, Primorsk i Ust Ługa mają zastąpić porty Litwy, Łotwy i Estonii na trasach eksportu rosyjskich towarów.

Fot. Wikimedia Commons

W pierwszym półroczu br. RŻD przeznaczyły 3,8 mld rubli (ok. 230 mln zł) na rozwój infrastruktury kolejowej, który umożliwi lepszy dojazd do portów zlokalizowanych w północno-zachodniej części Rosji. Jest to część ogólnokrajowego planu poprawy dostępu lądowego do portów morskich. Tylko w 2019 roku nasz wschodni sąsiad zamierza przeznaczyć na ten cel 19 mld rubli, czyli prawie 1,15 mld zł.

Równolegle do inwestycji kolejowych Rosja rozbudowuje potencjał bałtyckich portów. W czerwcu br. rozpoczęto budowę nowego kompleksu przeładunkowego w porcie Ust-Ługa (ok. 110 km od Petersburga), który będzie się składał z terminali do przeładunku towarów skonteneryzowanych oraz masowych. W porcie powstaje pierwszy rosyjski terminal kontenerowy zbudowany w porcie głębokowodnym – Ust Luga Container Terminal (ULCT). Jego zaletą jest to, że znajduje się poza granicami miasta. Dzięki temu jego rozwój i funkcjonowanie nie są ograniczone infrastrukturą i względami ekologicznymi. Zgodnie z założeniami w 2024 roku terminal będzie w stanie przeładowywać rocznie 3 mln TEU. Rosjanie przekonują, że to uczyni ULCT największym i najbardziej zaawansowanym technologicznie intermodalnym centrum logistycznym nie tylko w Rosji, ale i w całej Europie Wschodniej.

Celem budowy terminalu kontenerowego w Ust Ługa jest zapewnienie zdolności przeładunkowych niezbędnych do zwiększenia rosyjskiego eksportu, przy jednoczesnym zmniejszeniu zależności od portów Finlandii i państw bałtyckich. Według ekspertów najbardziej straci na tym Łotwa. Obecnie w portach w Rydze i Windawie odbywa się przeładunek kilku milionów ton rosyjskich towarów rocznie.

Równie ważną inwestycją w rosyjskiej strategii budowania silniej pozycji na Morzu Bałtyckim jest rozwój portu w Primorsku w Obwodzie Kaliningradzkim. Primorsk jest jedynym rosyjskim portem na Bałtyku, który notuje stały spadek obrotów. Co prawda port specjalizuje się w przeładunkach ropy naftowej i płynnego gazu, ale plany jego ekspansji zakładają rozbudowę infrastruktury i dywersyfikację działalności. Planowana jest budowa nowych terminali, wśród których będzie jeden przystosowany do obsługi kontenerów.

Terminale mają być zlokalizowane przy akwenie o naturalnej głębokości 18 metrów, dzięki czemu praktycznie wszystkie rodzaje statków będą mogły zawijać do portu bez konieczności pogłębiania toru wodnego.

Koszt inwestycji w Primorsku wyniesie 90 mld rubli (ponad 5,4 mld zł). Nowe terminale zaczną funkcjonować w 2022 roku. Dodatkowo na terenach portowych o powierzchni 780 ha ma powstać specjalna strefa ekonomiczna, w której zatrudnienie znajdzie ponad 3 tys. osób.


Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close