Projekt budowy tunelu w Świnoujściu gotowy
W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na budowę tunelu w Świnoujściu. Oznacza to finał prac nad projektem budowlanym dla tej ważnej inwestycji. Po uzyskaniu pozwolenia wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych jeszcze w tym roku.
Od zawarcia kontraktu we wrzesniu 2018 r. wykonawca (konsorcjum spółek Porr, Gülermak i Enrgopolu Szczecin) prowadził prace projektowe przygotowując szczegółowy projekt tunelu, który w sposób stały połączy Świnoujście z resztą Polski.
Projektowanie przebiegało zgodnie z harmonogramem. Elementem niezbędnym w procesie inwestycyjnym jest decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowe tzw. ZRID, na mocy której zostaną pozyskane nieruchomości pod inwestycję oraz będą mogły się rozpocząć roboty. Obecnie wojewoda zachodniopomorski prowadzi analizę złożonego wniosku i dokumentacji projektowej.
W pierwszym etapie powstaną szyby startowy i końcowy dla maszyn TBM, które wydrążą tunel pod rzeką Świną. Samo drążenie tarczą TBM rozpocznie się po wykonaniu niezbędnych robót przygotowawczych. Zakończenie realizacji inwestycji ma nastąpić we wrześniu 2022 roku.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego.
Powstanie tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam nie tylko usprawni ruch w obrębie miasta. Obiekt będzie też mieć duże znaczenie dla transportu towarów.
Położenie Świnoujścia decyduje o jego istotnym znaczeniu transportowym. Tu krzyżują się szlaki wodne, kolejowe i drogowe, m.in.: port w Świnoujściu oraz droga morska do portów w Szczecinie i Policach, europejska trasa drogowa E65, trasa kolejowa E-59. Od strony Niemiec na polską część wyspy Uznam prowadzi droga krajowa nr 110 (Świnoujście – Rostok) oraz droga krajowa nr 111, będąca łącznikiem z autostradą A20 (biegnącą od Lubeki do autostrady A11 Berlin – Szczecin).
Niewątpliwą korzyścią z inwestycji będzie wzrost bezpieczeństwa ruchu na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, polegający na wyeliminowaniu miejsc potencjalnych kolizji jednostek zawijających do Świnoujścia i Szczecina z promami obsługującymi przeprawę miejską oraz przeprawę w Karsiborze. Tunel zwiększy również atrakcyjność inwestycyjną Świnoujścia. Budowa stałego połączenia, poprzez skrócenie czasu podróży i umożliwienie szybszej dostawy towarów i usług, bez wątpienia będzie miała pozytywny wpływ na koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Przebieg tunelu
Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny. Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.
Stała przeprawa o wartości bliko 800 mln zł będzie jednojezdniową drogą o łącznej długości około 3,2 km. Sama sekcja tunelowa będzie miała długość około 1,78 km, z tego tunel drążony będzie miał długość 1,48 km, a fragmenty początkowe tunelu wykonane metodą odkrywkową około 295 m.
Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. 23,5 do ok. 25,0 m p.p.m. licząc od góry konstrukcji co daje od ok.8,5 m do ok 9,4 m grubości przekrycia. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzna 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galeria ewakuacyjna, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.