Do portu w Gdyni będą zawijały większe kontenerowce
Rozpoczęło się projektowanie pogłębienia akwenów wewnętrznych i przebudowa nabrzeży Portu Gdynia. To kolejny element modernizacji, która przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych portu, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków kontenerowych i masowych.
Podstawowym celem realizacji pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia jest umożliwienie zawijania większych statków, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do -15 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi -13 m) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.
Prace przy realizacji pierwszych etapów inwestycji trwają od września 2017 roku. Pierwszym elementem było zwiększenie średnicy Obrotnicy nr 2 (z 400 m do 480 m) oraz przebudowa Pirsu nr III wraz robotami czerpalnymi. W tym etapie zostanie także przeniesiony na nowe stanowisko dok pływający Stoczni Marynarki Wojennej.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa nawigacyjnego statków oraz zachowania odpowiedniej szerokości Kanału poszerzone zostanie wejście pilotowe w celu osiągnięcia szerokości w dnie do 140 m i przebudowa ostrogi północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Równolegle Urząd Morski w Gdyni wykona prace na torze podejściowym do portu.
Na początku lipca ruszyły przygotowania do kolejnej fazy modernizacji portu. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę na opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego przebudowy akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Projektowanie ma zakończyć się w I połowie 2020 roku uzyskaniem pozwolenia na budowę wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego w okresie wykonywania robót budowlanych.
– Z pogłębieniem toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia związana jest bezpośrednio przebudowa wejścia wewnętrznego Portu. Jednocześnie inwestycje te powodują konieczność wykonania prac związanych z zabezpieczeniem nabrzeży portowych: Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Zakres niezbędnych prac, które zostaną wykonane, w trakcie realizacji głównych, hydrotechnicznych przedsięwzięć inwestycyjnych, a mam tu na myśli: pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowę nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III, jest olbrzymi- mówiąc wprost – poszczególne nabrzeża dosłownie powstaną od nowa, będzie to szczególnie widoczne podczas przebudowy całego nabrzeża Helskiego. Należy pamiętać, że Port bez przerwy będzie obsługiwać przypływające jednostki, co stanowi dodatkowe wyzwanie związane z koordynacją robot budowlanych i ruchu statków.
Projekt dotyczący pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia służy przede wszystkim zwiększeniu konkurencyjności portu w rejonie Morza Bałtyckiego i w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T.
Całkowity koszt realizacji projektu Pogłębiania toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz przebudowy nabrzeży jest szacowany na kwotę 556 940 377,83 zł brutto, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 273 000 000 zł.
– Cieszy fakt, że dzięki funduszom unijnym zmieniamy infrastrukturę gdyńskiego portu celem utrzymania konkurencyjności na rynku usług portowych. – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Inwestycja ta umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymi kontynentami.
Dzięki funduszom unijnym realizowane inwestycje w infrastrukturę portową przynoszą nie tylko rozwój gospodarczy kraju, ale – co bardzo ważne – tworzą nowe miejsca pracy w regionie. Jedno miejsce pracy w porcie stymuluje zatrudnienie czterech osób w branży okołoportowej.