Wybrano wykonawcę przekopu Mierzei Wiślanej
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na pierwszy etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską złożyła belgijska spółka N.V.Besix z dwoma polskimi spółkami z grupy NDI. Zaproponowana wartość prac to 992,2 mln zł.
W przetargu na budowę przekopu zgłosiło się 6 chętnych. Wybrana oferta była najtańsza. Ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy zamierzało przeznaczyć 718 mln zł. W związku z tym rząd przygotuje zmianę uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną, tak aby zabezpieczyć dodatkowe środki na realizację inwestycji.
Przekop Mierzei Wiślanej to obok budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, tunelu w Świnoujściu i drogi Via Carpatia strategiczna inwestycja obecnego rządu.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Według resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.