Partnerzy portalu

Modernizacja wschodniej bramy do Europy na półmetku

Rozpoczął się drugi etap prac na stacji w Małaszewiczach. W jednym z największych w Polsce i Europie tzw. suchych portów przeładunkowych o znaczeniu międzynarodowym oddano do eksploatacji parzystą stronę stacji płynnie przechodząc do prac na stronie nieparzystej.

Fot. Trakcja PRKiI

Małaszewicze to największa we wschodniej Polsce stacja przeładunkowa, która powstała w latach 70. ubiegłego stulecia głównie na potrzeby wojska. Pod względem wolumenu przewozów towarowych, kolejowe przejście graniczne Małaszewicze/Terespol–Brześć zajmuje pierwsze miejsce na polskiej granicy wschodniej stanowiąc tzw. bramę do Europy.

W ramach zakończonego pierwszego etapu prac zmodernizowano 11 torów o łącznej długości blisko 6 km oraz ułożono 15 nowych rozjazdów na stacji Małaszewicze Południowe, czyli części towarowej stacji Małaszewicze.

Dzięki modernizacji prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 120 km/h. Zwiększy się również efektywność wykorzystania linii kolejowej, co znacząco wpłynie na poprawę oferty przewozowej.

Równie istotna była przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, która objęła m.in. zabudowę nowych sygnalizatorów świetlnych oraz elektromagnesów torowych stanowiących element systemu hamowania pociągów. Oddano też do eksploatacji nowy dwukondygnacyjny budynek nastawni lokalnej, w którym znajdują się m.in. pomieszczenia dla dyżurnych ruchu z trzema stanowiskami i pomieszczenia komputerowe.

Po modernizacji stacji Małaszewicze nowe urządzenia zostaną włączone do systemu zdalnego sterowania, którego centrum będzie zlokalizowane w Terespolu.

Szansa dla terminali przeładunkowych

Ze względu na styk toru normalnego (1435 mm) i szerokiego (1520 mm) w Małaszewiczach realizują się największe przeładunki towarów z Azji do Europy. Obecnie znajduje się tu ok. 20 terminali, w tym kontenerowe jak PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze i Europort.

Dla Chińczyków promujących ideę Nowego Jedwabnego Szlaku Małaszewicze są ważnym hubem na trasie do Europy. Niezbędna jest jednak szybka realizacja kolejnych inwestycji jak: rozbudowa terminala PKP Cargo, rozbudowa stacji Terespol o dodatkowe 10 torów o szerokości 1520 mm oraz budowa drugiego mostu na Bugu. Według ekspertów wyczerpana przepustowość przejścia granicznego Brześć – Terespol – Małaszewicze to główna bariera dla Polski w rozwoju przewozów z Dalekiego Wschodu.

Podwyższenie jakości infrastruktury i bazy logistycznej przyczyni się nie tylko do wzrostu znaczenia Małaszewicz i Terespola w obrocie towarowym na szlaku Azja-Europa, ale również do wzmocnienia roli Polski w Unii Europejskiej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close