Coraz bliżej wyłonienia wykonawcy przekopu Mierzei Wiślanej
W połowie lipca w Gdyni Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawi informację o rozstrzygnięciu przetargu na przekop Mierzei Wiślanej.

Podczas piątkowej Konwencji Programowej PiS i Zjednoczonej Prawicy w Katowicach minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podał, że za tydzień zostanie wybrany wykonawca, który wybuduje nową drogę wodną między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.
Pod koniec maja otwarto oferty od potencjalnych wykonawców. Wpłynęło 6 wiążących ofert (siódmą odrzucono), których ceny wahają się od ponad 992,2 mln zł do 1,4 mld zł. Rząd zamierzał przeznaczyć 718 mln zł.
Według resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej budowa portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu elbląski terminal przeładunkowy będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.
Port w Elblągu przyjął już zaktualizowaną strategię swojego rozwoju, która ściśle wiąże własne plany inwestycyjne z przekopem. W jej ramach planowane jest pogłębienie i wzmocnienie nabrzeży komunalnych, zbudowanie dla statków o średnicy 180 m obrotnicy, uruchomienie żeglugi nocnej, zmodernizowanie mostu pontonowego w Nowakowie oraz umocnienie nabrzeży w porcie. W dalszej kolejności zakłada się modernizację i budowę nowych nabrzeży i terminali, w tym intermodalnych.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości – 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.