Przewoźnicy oceaniczni tworzą jednolite standardy obsługi kontenerów
Rozwiązania informatyczne to dziś nieodłączny elementem żeglugi. Niezliczoność rozwiązań sprawia jednak, że są one coraz mniej przejrzyste, obniżając wydajność procesów logistycznych. Cztery firmy zajmujące się transportem kontenerowym Maersk, Hapag-Lloyd, MSC i Ocean Network Express postanowiły temu zaradzić i stworzyły organizację Digital Container Shipping Association (DCSA), której celem jest opracowanie wspólnych standardów technologii informacyjnej.
Digital Container Shipping Association ma zająć się przygotowaniem rozwiązań w zakresie standaryzacji, cyfryzacji i interoperacyjności branży kontenerowej, tak aby transport morski był bardziej wydajny zarówno dla klientów, jak i linii żeglugowych.
Jednym z pierwszych projektów DCSA jest stworzenie wspólnych zasad obsługi interfejsów i danych. Sygnatariusze zaznaczają, że stowarzyszenie będzie działać na korzyść całej branży przewozów kontenerowych, ponieważ wszystkie standardy będą jawne a zainteresowane podmioty zewnętrzne będą miały do nich zapewniony bezpłatny dostęp.
Inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem branży. W ostatnich tygodniach do DCSA dołączyło kolejnych 5 podmiotów CMA CGM, Evergreen Line, Hyundai Merchant Marine, Yang Ming Marine Transport Corporation oraz ZIM Integrated Shipping Services.
Plan utworzenia neutralnego stowarzyszenia non-profit dla przewoźników oceanicznych został po raz pierwszy ogłoszony w listopadzie 2018 r. Oficjalnie organizacja pod nazwą Digital Container Shipping Association (DCSA) została zarejestrowana w kwietniu br. po uzyskaniu zgody ze strony Federalnej Komisji Morskiej (FMC).
Siedziba stowarzyszenia mieści się w Amsterdamie w Holandii.