Partnerzy portalu

PKP mają plan dla transportu towarowego w aglomeracji warszawskiej

Tagi: PKP PLK,

PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały tzw. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Z punktu widzenia transportu towarów najistotniejsza jest przebudowa układów stacyjnych dla zapewnienia sprawnych przewozów cargo pociągami o długości 750 m.

Fot. PKP Cargo

PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły kompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu ok. 100 km od stolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe linii i stacji.

– Przyjęliśmy zasadę: we wszystkich nowych projektach zakładamy na stacjach długość torów wynoszącą 750 m – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wydłużenie torowych układów stacyjnych pozwoli na kursowanie dłuższych składów towarowych. To z kolei poprawi efektywność kosztową kolei i zwiększy konkurencyjność transportu szynowego w stosunku do przewoźników drogowych. Z tego powodu Unia Europejska obliguje państwa UE, aby w głównych korytarzach transportowych na tzw. sieci TEN-T były pociągi o długości 750 metrów z maksymalnym naciskiem na oś 22,5 ton. Wprowadzenie takich składów wymaga jednak dostosowania infrastruktury. Obecnie najdłuższe pociągi towarowe w Polsce mają długość zaledwie 600 metrów.

W Master Planie wskazano przede wszystkim na potrzebę modernizacji linii Skierniewice- Łuków tzw. towarowej obwodnicy Warszawy znajdującej się na głównej trasie ze wschodu na zachód.

– Zgodnie z przyjętym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 r. dokumentem programującym rozwój infrastruktury kolejowej „Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” działania już są realizowane i planowane są kolejne. To przebudowa warszawskiej linii średnicowej, więcej połączeń kolejowych w stolicy, sprawne łączenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i przewozów towarowych. Uwzględniamy modernizację linii i budowę nowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji w celu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez pociągi pasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażenie będzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrów logistycznych aglomeracji warszawskiej.

W Warszawie i okolicach działa kilka terminali intermodalnych, które skorzystają na planach PKP. Są to m.in. Loconi Intermodal Terminal Kontenerowy Warszawa, PKP Cargo Connect Terminal Kontenerowy Warszawa oraz Polzug Terminal Pruszków

Poza tym, w planach jest rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa – Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna, Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich.

Nowe możliwości będą po planowanej w nowej perspektywie finansowej budowie nowych linii: Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź oraz modernizacji linii do Konstancina Jeziornej.

Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej wskazuje też potrzebę budowy po 2027 roku nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close