PKP mają plan dla transportu towarowego w aglomeracji warszawskiej
PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały tzw. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Z punktu widzenia transportu towarów najistotniejsza jest przebudowa układów stacyjnych dla zapewnienia sprawnych przewozów cargo pociągami o długości 750 m.
PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły kompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu ok. 100 km od stolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe linii i stacji.
– Przyjęliśmy zasadę: we wszystkich nowych projektach zakładamy na stacjach długość torów wynoszącą 750 m – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wydłużenie torowych układów stacyjnych pozwoli na kursowanie dłuższych składów towarowych. To z kolei poprawi efektywność kosztową kolei i zwiększy konkurencyjność transportu szynowego w stosunku do przewoźników drogowych. Z tego powodu Unia Europejska obliguje państwa UE, aby w głównych korytarzach transportowych na tzw. sieci TEN-T były pociągi o długości 750 metrów z maksymalnym naciskiem na oś 22,5 ton. Wprowadzenie takich składów wymaga jednak dostosowania infrastruktury. Obecnie najdłuższe pociągi towarowe w Polsce mają długość zaledwie 600 metrów.
W Master Planie wskazano przede wszystkim na potrzebę modernizacji linii Skierniewice- Łuków tzw. towarowej obwodnicy Warszawy znajdującej się na głównej trasie ze wschodu na zachód.
– Zgodnie z przyjętym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 r. dokumentem programującym rozwój infrastruktury kolejowej „Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” działania już są realizowane i planowane są kolejne. To przebudowa warszawskiej linii średnicowej, więcej połączeń kolejowych w stolicy, sprawne łączenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i przewozów towarowych. Uwzględniamy modernizację linii i budowę nowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji w celu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez pociągi pasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażenie będzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrów logistycznych aglomeracji warszawskiej.
W Warszawie i okolicach działa kilka terminali intermodalnych, które skorzystają na planach PKP. Są to m.in. Loconi Intermodal Terminal Kontenerowy Warszawa, PKP Cargo Connect Terminal Kontenerowy Warszawa oraz Polzug Terminal Pruszków
Poza tym, w planach jest rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa – Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna, Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich.
Nowe możliwości będą po planowanej w nowej perspektywie finansowej budowie nowych linii: Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź oraz modernizacji linii do Konstancina Jeziornej.
Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej wskazuje też potrzebę budowy po 2027 roku nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec.