Kolejne podejście do budowy terminala intermodalnego w Zduńskiej Woli
Marszałek województwa łódzkiego wraz z przedstawicielami największych spółek PKP i samorządowcami ze Zduńskiej Woli zadeklarowali chęć wspólnej budowy terminala intermodalnego w Karsznicach.

W spotkaniu w łódzkim Urzędzie Marszałkowskim wzięli udział m.in.: prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP PLK Robert Sobczak, dyrektor Biura Logistyki PKP S.A. Henryk Zielazkiewicz, dyrektor projektu Mariusz Dubowski oraz przedstawiciele lokalnego samorządu. Choć spotkanie miało charakter roboczy, to deklaracje mają bardzo konkretny wymiar. Z przebiegu rozmów wynikało, że wszystkim spółkom PKP zależy na budowie portu kolejowo-drogowego koło Zduńskiej Woli. Przy najbardziej optymistycznym wariancie jego budowa mogłaby się zacząć jeszcze w tym roku.
– Bardzo mi zależało na tej inwestycji, bo upatruję w niej wielką szansę nie tylko dla mieszkańców Zduńskiej Woli i powiatu zduńskowolskiego, ale dla całej zachodniej części województwa łódzkiego – mówi marszałek Grzegorz Schreiber. – Cieszę się, że udało nam się przezwyciężyć trudności i możemy przystępować do budowy.
Tzw. port multimodalny ma zostać wybudowany na terenie dawnej bazy kolejowej Karsznice, w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej nr 131, tzw. Magistrali Węglowej (prowadzącej w prostej linii do trójmiejskich portów) oraz węzła drogowego Zduńska Wola Południe.
Terminal ma łączyć i obsługiwać transport kolejowy i drogowy. Obsługa będzie odbywała się linią kolejową nr 131, drogą szybkiego ruchu S-8 oraz drogą krajową nr 12. Doskonałe położenie komunikacyjne inwestycji przyczyni się do rozwoju gospodarczego tego terenu, a tradycje kolejarskie Karsznic zapewnią doskonale przygotowanych pracowników, świadczących obsługę terminala na najwyższym poziomie.
Wg planów sprzed kilku lat w ramach planowanego przedsięwzięcia na obszarze o powierzchni około 23 ha miał powstać terminal przeładunkowy wyposażony m.in. w dwie suwnice kolejowe z grupą 9 torów bocznicowych, plac rozładunkowy i składowy oraz towarzysząca infrastruktura drogowa i parkingowa. Docelowa pojemność obszarów składowych portu mogłaby wynieść 4500 TEU (standardowych kontenerów dwudziestostopowych), natomiast możliwości przeładunkowe portu osiągnąć miały docelowo 220 tys. TEU rocznie. Niestety projekt, który wcześniej miały zrealizować samorządy miasta i powiatu zduńskowolskiego, nie doszedł do skutku, ponieważ nie uzyskano dofinansowania inwestycji.
Teraz ma być inaczej. W czasie wczorajszego spotkania w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi deklarację współpracy złożyli samorządowcy ze Zduńskiej Woli i powiatu zduńskowolskiego. Obiecali, że w ciągu 2 tygodni przekażą spółce PKP dokumentację, dzięki której będzie możliwe uruchomienie procedur.
Na terenie przedsięwzięcia ma być prowadzony pełen wachlarz usług intermodalnych, m.in. przeładunek kontenerów, naczep, przewóz nadwozi wymiennych, przewóz samochodów ciężarowych, przewóz pojemników specjalnych oraz przewóz ładunków w jednostkach izotermicznych.