Rusza bój o tereny dzierżawione przez terminal BCT Gdynia
W 2023 roku kończy się umowa dzierżawy gruntów i budowli terminalu intermodalnego BCT w Porcie Gdynia. Zarząd portu już teraz szuka potencjalnych dzierżawców nieruchomości. Z zaproszenia do dialogu technicznego skorzysta właściciel BCT, filipińskie ICTSI, które jest zainteresowane kontynuowaniem działalności w Gdyni. Na razie nie wiadomo, kto jeszcze zgłosi chęć dzierżawy. Można jednak przypuszczać, że atrakcyjne położenie terminala przyciągnie wielu chętnych.
BCT to drugi pod względem przeładunków terminal kontenerowy w Polsce, przed powstaniem DCT w Gdańsku, wieloletni krajowy lider przeładunków kontenerowych.
Na nieruchomości o powierzchni 51 ha znajdują się m.in.: place składowe kontenerów, samochodów i manewrowe, grunty oraz budynki, stacja paliw. Jest również dostęp do ogólnodostępnej bocznicy kolejowej o długości 680 m. Obecnie na tym terenie działa drugi pod względem przeładunków terminal kontenerowy w Polsce, przeładowujący około 400 tys. TEU rocznie. W obrębie nieruchomości mają swoje placówki: Izba Administracji Skarbowej, Graniczny Punkt Kontroli Weterynaryjnej; Sanepid; Morski Oddział Straży Granicznej.
W 2003 roku, ZMPG sprzedał 100 proc. udziałów w BCT. Zarząd portu pozostał jednak właścicielem, zajmowanych przez filipińskie ICTSI gruntów, budynków i budowli, które zostały oddane BCT w użytkowanie na okres 20 lat. Okres dzierżawy kończy się w maju 2023 roku.
Mając na uwadze optymalne wykorzystanie terenów portowych oraz związane z tym pozyskanie jak największych wpływów do Skarbu Państwa, podjęto decyzję o zaproszeniu do dialogu technicznego, potencjalnych nowych partnerów.
W ramach dialogu technicznego port ma możliwość pozyskania wstępnej informacji o skali zainteresowania nieruchomością. Zyskuje w ten sposób od potencjalnych dzierżawców dostęp do podstawowych danych o ich sytuacji finansowej i organizacyjnej oraz planach dotyczących działalności jaką oferenci zamierzają prowadzić, w tym planach inwestycyjnych.
Dzięki zaproszeniu do dialogu zarząd portu zyska możliwość konsultacji z największymi koncernami z branży transportu morskiego. Zebrane dane zostaną wykorzystane przy tworzeniu długoterminowej polityki rozwojowej Portu Gdynia i jego zaplecza.