Druga nitka na kolejowym moście nad Bugiem zwiększy przewozy towarowe na Rail Baltice
Na trasie Warszawa – Białystok, obok nowego mostu na Bugu, budowana jest bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Trwa montaż podpór i przyczółków nowej przeprawy. Dzięki budowie nowego mostu i toru możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów z na międzynarodowej trasie Rail Baltica. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew za 569 mln zł.
Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP PLK modernizacji odcinka Sadowne-Czyżew jest budowa nowej przeprawy na Bugu. Pierwszy z dwóch docelowych mostów o długości 300 i wadze 3000 ton jest już gotowy. Obiekt ma pięć 60-metrowych przęseł o wysokości dźwigarów ponad 12 m. To najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę i Białystok. Teraz obok nowego mostu powstaje bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Dzięki inwestycji zniknie tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotąd przeprawie przez rzekę, dzięki temu możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów towarowych.
Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych o nacisku 221 ton/oś. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Sadowne-Czyżew pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Mazowsza na Podlasie.
Na placu budowy widoczne są nowe przęsła, które zostaną nasunięte na wybudowane filary. Zakończenie budowy drugiej nitki mostu planowane jest w kwietniu 2020 r.
Odcinek Sadowne – Czyżew to kolejny modernizowany fragment na linii z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica). Wartość prac to 569 mln zł netto. Na 35 km odcinku pociągi kursują nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince. W marcu br. roboty przeniesiono na drugą stronę linii kolejowej. Zakończenie wszystkich prac na odcinku zaplanowano w II kwartale 2020 r. Kompleksowa modernizacja linii Rail Baltica zapewni sprawne podróże z Warszawy do Białegostoku.
Trasa Rail Baltica przyczyni się nie tylko do zwiększenia strumienia ładunków pomiędzy Polską a Litwą, ale ma ona też ma szczególną wagę dla rozwoju gospodarczego Polski, krajów bałtyckich i Unii Europejskiej. Obecnie z ponad 50 mln ton towarów, które w ciągu roku przekraczają polsko- litewskie przejścia graniczne, trafia tam za pośrednictwem transportu samochodowego, na kolej przypada zaledwie 1 proc. towarów, co pokazuje skalę możliwego rozwoju.