Rząd przyjął projekt ustawy o wsparciu żeglugi śródlądowej
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
W projekcie ustawy uregulowano zasady udzielania wsparcia finansowego armatorom śródlądowym oraz funkcjonowania Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego. Dostosowano polskie prawo do zaleceń Komisji Europejskiej (KE) w celu prawidłowego stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej w przypadku działalności Funduszu Żeglugi Śródlądowej. Dostosowano także funkcjonowanie Funduszu Rezerwowego do prawa europejskiego. Nowe rozwiązania powinny też zwiększyć efektywność wykorzystania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej.
Nowe regulacje mają umożliwić rozwój i modernizację floty statków żeglugi śródlądowej przez zapewnienie finansowego wsparcia armatorom ze środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej, przy jednoczesnym uwzględnieniu celów środowiskowych i pozytywnych efektów ekonomicznych. Wskazano formy finansowego wsparcia armatorów, takie jak: kredyty o preferencyjnym oprocentowaniu, umorzenia części kredytów preferencyjnych, refinansowanie zakupu składników wyposażenia statków. Wsparcie finansowe z Funduszu Żeglugi Śródlądowej, poza armatorami z Polski, będą mogli uzyskać także armatorzy z pozostałych krajów unijnych.
Ponadto, przewidziano rezygnację z uiszczania składek przez armatorów śródlądowych na rzecz Funduszu Żeglugi Śródlądowej, co było jednym z postulatów środowiska armatorów śródlądowych. Chodzi o ułatwienie prowadzenia działalności przez armatorów, którzy natykają się na problemy związane z brakiem żeglowności rzek.
W projekcie uwzględniono także możliwość finansowania wielu działań promujących śródlądowy transport wodny, określonych w planie promocji żeglugi śródlądowej, przyjmowanym każdego roku przez Radę Żeglugi Śródlądowej.