Śląskie Centrum Logistyki ma 30 lat
Najnowocześniejsze centrum logistyczne zlokalizowane w śródlądowym porcie Gliwice obchodziło w czerwcu swoje 30-lecie. Przy tej okazji Śląskie Centrum Logistyki zapowiedziało nowe inwestycje. Spółka rozbuduje swój specjalistyczny magazyn wyrobów stalowych i powiększy flotę pojazdów.
Śląskie Centrum Logistyki obsługuje m.in. gliwicki port rzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura. Należy w ponad trzech czwartych do samorządu Gliwic. Przez ostatnich 15 lat spółka zainwestowała w infrastrukturę, sprzęt przeładunkowy i transportowy oraz oprogramowanie około 120 mln zł.
Śląskie Centrum Logistyki przygotowuje następne inwestycje.
Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć rozbudowa magazynu wyrobów stalowych: do 2020 r. jego powierzchnia ma się zwiększyć z 4,8 tys. m kw. do blisko 7,8 tys. m kw. Powiększyć ma się również flota – do dotychczasowych 25 pojazdów ŚCL dołączyć ma 10.
– Planujemy dalszy rozwój firmy, szczególnie w obszarach transportu kolejowego i intermodalnego, w szczególności zaawansowanych projektów logistycznych łączących kilka rodzajów transportu – zapowiedział cytowany przez miasto prezes Śląskiego Centrum Logistyki Jerzy Zachara.
Śląskie Centrum Logistyki jest unikalnym miejscem na logistycznej mapie Polski. W Gliwicach z powodzeniem funkcjonuje multimodalny terminal towarowy łączący 3 gałęzie transportu: drogi, kolej i żeglugę śródlądową. Rozwój licznych usług TSL umożliwia dobra lokalizacja, w tym dostęp do autostrad A1 i A4, Drogowej Trasy Średnicowej, głównych szlaków połączeń kolejowych oraz Odrzańskiej Drogi Wodnej w postaci portu śródlądowego i Kanału Gliwickiego.
Na uwagę zasługuje szczególnie zbudowany w połowie 2016 r. kosztem ok. 25 mln zł intermomodalny magazyn o powierzchni 10 tys. m kw., który jest obsługiwany przez transport drogowy i kolejowy. Składowane lub przeładowywane są tam wyroby przemysłowe m.in. branży papierniczej, chemicznej, a także meble i sprzęt AGD.
Śląskie Centrum Logistyki rozpoczęło działalność w 1989 r. jako Śląski Wolny Obszar Celny SA. Spółkę powołano do utworzenia i organizowania wolnego obszaru celnego oraz zarządzania i administrowania portami w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu. W 2002 r. jej nazwę zmieniono na obecną, a miasto wniosło teren i nieruchomości gliwickiego portu, stając się większościowym akcjonariuszem (pozostali to m.in. DB Cargo Polska oraz OT Logistics).
Spółka zatrudnia obecnie 160 osób. Oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie transportu, spedycji, przeładunku oraz logistyki drogowej, kolejowej i wodnej śródlądowej. W gliwickim porcie rocznie przeładowywanych jest na barki ok. 250 tys. ton węgla. Przez teren spółki przejeżdża rocznie ok. 40 tys. wagonów kolejowych i ok. 130 tys. ciężarówek.