Partnerzy portalu

Nowy system poboru opłat na A1 między Gdańskiem a Toruniem

Kierowcy jadący koncesyjnym odcinkiem autostrady A1 Gdańsk – Toruń mogą już korzystać z automatycznej metody płatności – AmberGo, ułatwiającej płatności za przejazd.

Firma GTC, koncesjonariusz autostrady A1, w porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury, rozszerzył automatyczną metodę płatności – bez biletów i płacenia metodą tradycyjną na bramkach wyjazdowych. Usługa polega na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych pojazdów (video tolling), w powiązaniu z aplikacją obsługującą płatności.

– To proste, bezpieczne i szybkie rozwiązanie, które poprawi komfort podróżowania i przyczyni się do zwiększenia przepustowości autostrady. Pozwoli na istotne zmniejszenie zatorów w ruchu na bramkach w okresie największego natężenia wakacyjnych podróży – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Jak to działa?

Aby skorzystać z uproszczonej płatności za przejazd wystarczy pobrać na telefon aplikację Autopay i podczas rejestracji podać markę i numer rejestracyjny samochodu oraz powiązać konto z kartą płatniczą.

Podczas przejazdu przez bramki wjazdowe system zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu, kolor sygnalizacji świetlnej zmieni się z czerwonego na zielony i automatycznie podniesie się szlaban. Opłata za przejazd zostanie pobrana z karty płatniczej. Podczas przejazdu przez bramki aplikacja nie musi być aktywna (włączona).

Dla komfortu i bezpieczeństwa kierowców zastosowano odpowiednie oznakowanie dla wszystkich bramek. Dodatkowo na każdym z placów poboru opłat będzie uruchomiona bramka wyłącznie dla użytkowników AmberGO, na której nie będzie możliwości zapłacenia za przejazd metodą tradycyjną (gotówka/karta).

Pilotaż nowego rozwiązania został uruchomiony w ubiegłoroczne wakacje. Mogli z niego skorzystać kierowcy pojazdów osobowych do 3,5 t, z polskimi numerami rejestracyjnymi, podróżujący najdłuższym odcinkiem autostrady A1 od Rusocina do Nowej Wsi w obu kierunkach.

Przepustowość bramek dzięki automatycznej metodzie płatności może być nawet trzykrotnie większa od tej w systemie tradycyjnym. Obecnie maksymalna przepustowość bramki zjazdowej to 200 pojazdów na godzinę. Zgodnie z przewidywaniami koncesjonariusza może ona wzrosnąć nawet do 600 pojazdów na godzinę.

Plany na przyszłość

– Resort infrastruktury planuje w przyszłości wprowadzenie metody płatności opartej na video tollingu, która objęłaby odcinki autostrad A2 i A4 zarządzane przez stronę publiczną. Mam nadzieję, że metodą tą będą zainteresowani wszyscy koncesjonariusze zarządzający płatnymi odcinkami autostrad w Polsce – dodał minister Adamczyk.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close