Porty Trójmiasta zyskają lepszy dostęp do kolei
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś 3 umowy za ponad 2,6 mld zł netto na inwestycje, które poprawią dostęp do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Efektem prac będzie wzrost ich potencjału. Obsługa koleją pozwoli na przeładunek większej ilości towarów. Sprawniejsza będzie też odprawa cięższych i dłuższych pociągów.
To jedne z największych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego realizowanego przez PLK.
Dzięki inwestycjom porty zwiększą swój potencjał. Przede wszystkim będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi tj. nawet o długości 750 m. Przewoźnicy skrócą od kilku do kilkudziesięciu minut czasu załadunku i rozładunku towarów. W portach będzie można przyjmować i odprawiać znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost ich konkurencyjności i rozwój gospodarki kraju. Kolej zyska na atrakcyjności względem innych środków transportu.
– Staramy się rozwijać naszą infrastrukturę portową na miarę XXI wieku. Infrastruktura kolejowa znacznie zwiększy możliwości przeładunkowe portów w Gdańsku i Gdyni – powiedział podczas uroczystości podpisania umów premier Mateusz Morawiecki.
W ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” przebudowanych zostanie ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienionych 221 rozjazdów. Na stacjach zwiększona zostanie liczba zelektryfikowanych torów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. 3 mosty.
Na wyremontowanej wraz z drogami towarzyszącymi ulicy Ku Ujściu powstanie nowy wiadukt. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania, które będzie obsługiwało zmodernizowane stacje: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa. Możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów.
Prace w ramach dwóch kontraktów w Gdańsku wykona konsorcjum firm Torpol i Intercor.
Z kolei na terenie portu w Gdyni przebudowanych zostanie 115 km torów. Zelektryfikowane będą dojazdy do bram portu. Sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Nad kursowaniem pociągów w Porcie Gdynia czuwać będzie obsługa nowego lokalnego centrum sterowania.
Poza tym przebudowa obejmie 13 km dróg. Zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację kolejowa ułatwi m.in. budowa 2 wiaduktów kolejowych i przebudowa mostu. Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą pociągi dłuższe – 740 m i cięższe 22,1 tony na oś. Poprawa przepustowości stacji skróci czas obsługi ładunków. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów. Prace wykona Budimex.
Łączna wartość projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto, w tym niemal 40 proc. stanowi dofinasowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.
Podpisane dziś umowy to kolejny krok ku poprawie konkurencyjności portów morskich. Program kolejowy realizowany przez PLK obejmie również porty w Szczecinie i Świnoujście. Łącznie PLK na potrzeby dostępu do portów zmodernizują 300 km linii kolejowych oraz przebudują 500 rozjazdów kolejowych.
– W Ministerstwie Infrastruktury pracujemy, aby jak najlepiej skomunikować polskie porty z naszą częścią Europy. To oznacza inwestycje kolejowe, takie jak dzisiejsza, ale i drogowe – takie jak autostrada A1 czy drogi S3, S7 czy S17 – dodał obecny na uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak zapewnił minister kompleksowe działania od strony lądowej podniosą rangę w międzynarodowej sieci transportowej, co ma bezpośrednie przełożenie na rozwój gospodarczy kraju.