Partner portalu

PKP Cargo rozwija intermodal

Rozwijanie międzynarodowych połączeń intermodalnych oraz zwiększanie przeładunków towarów w Polsce – w takich dwóch kierunkach największy przewoźnik kolejowy w Polsce będzie rozwijać obszar intermodalny.

O planach spółki mówił w Katowicach prezes Czesław Warsewicz. Podkreślił, że Grupa PKP Cargo zamierza stać się operatorem logistycznym. Ma to być jedna z głównych specjalizacji spółki. Zgodnie z przyjętą w ubiegłym roku strategią firma zamierza maksymalnie wykorzystać dobre położenie geograficzne Polski na skrzyżowaniu szlaków handlowych. Dąży do zdobycia pozycji lidera w unijnym obszarze Nowego Jedwabnego Szlaku oraz w korytarzu północ-południe.

Czesław Warsewicz wyjaśnił, że strategia będzie realizowana dwutorowo.

Z jednej strony PKP Cargo będzie rozwijać intermodalne połączenia międzynarodowe. Przykładem jest współpraca z portem w Duisburgu. We wrześniu br. zostanie uruchomione pilotażowe połączenie kolejowe na trasie Poznań – Duisburg, a w dalszej kolejności takie pociągi zaczną kursować z Wrocławia, Warszawy, Małaszewicz i Kowna. Kierunek niemiecki jest perspektywiczny.

Z drugiej strony spółce zależy na tym, aby jak najwięcej ładunków trafiało do polskich terminali i potem było rozwożonych po Europie. Obecnie 75 proc. towarów wożonych w kontenerach stanowi tranzyt przez Polskę, a tylko 25 proc. jest obsługiwanych w Polsce. Według Czesława Warsewicza można to zmienić.

– Polska ma szansę, aby stać się hubem transportowym na Nowym Jedwabnym Szlaku – przekonuje prezes PKP Cargo. – Dlatego chcemy rozwijać nasze terminale, aby więcej towarów było przeładowywanych, obsługiwanych w Polsce – dodaje.

Warsewicz wyjaśnia, że w tym celu powołana została spółka PKP Cargo Terminale, która integruje działalność logistyczną Grupy. PKP Cargo posiada terminale w całej Polsce oraz w Czechach (Paskov) i mają one łącznie zdolność do obsługi 1,1 mln TEU rocznie. Największe terminale działają na obszarach największej aktywności gospodarczej kraju, a więc na granicy wschodniej, na Śląsku czy w Wielkopolsce. PKP Cargo widzi też potencjał w rozwijaniu tej działalności w centralnej Polsce.

– Nie chciałbym jeszcze mówić o szczegółach, ale widzimy, że terminale i szeroko pojęty intermodal to kierunek, który PKP Cargo chce rozwijać. Chodzi nam o zwiększenie zdolności przewozowych i lepsze wykorzystanie naszych zasobów oraz zarabianie na całym łańcuchu przewozów od klienta do klienta – mówi Czesław Warsewicz.

Prezes PKP Cargo wskazuje, że działania Grupy wynikają głównie z faktu, iż dynamicznie rośnie przewóz towarów koleją na trasie Chiny-UE-Chiny: w 2018 roku pociągami, których było 6300, przewieziono 1 mln ton ładunków, czyli niemal tyle samo co samolotami, a przecież Nowy Jedwabny Szlak uruchomiono w praktyce dopiero w 2013 roku. Przy czym ten rynek dynamicznie rośnie, a 90 proc. kolejowych transportów z i do Chin przechodzi przez Małaszewicze. To doskonałe uzupełnienie przewozów realizowanych z i do portów.

– To pokazuje potencjał rynku i chcemy mieć znaczący udział w ramach tej wymiany handlowej – argumentuje Czesław Warsewicz.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close