Port Gdynia zwiększa efektywność obsługi przeładunków kolejowych
Prawie 7 km torów kolejowych zostanie przebudowanych i zelektryfikowanych w zachodniej części Portu Gdynia. Wartość inwestycji to ponad 65 mln zł.
Celem inwestycji jest zwiększenie efektywności przeładunkowej terminalu kolejowego, poprzez wprowadzanie składów całopociągowych trakcją elektryczną, bezpośrednio ze stacji Gdynia Port, na bocznicę układu torowego BCT. Dzięki elektryfikacji skróci się również czas obsługi składów intermodalnych, na stacji Gdynia Port, bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową.
– Nasze działania w zakresie kolei zmierzają w jednym, ściśle określonym kierunku. Do 2027 roku nie mniej niż 40 % towarów w naszym porcie obsługiwana będzie koleją. To założenie zapisane jest w naszej Strategii Rozwoju i dołożymy wszelkich starań, by je spełnić – komentuje Adam Meller, prezes Portu Gdynia.
Inwestycja obejmuje przebudowę zewnętrznego układu torowego (przy jednoczesnym zwiększeniu ilości torów z sześciu do siedmiu), budowę sieci trakcyjnej o łącznej długości około 9 km oraz budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i systemu eor (elektryczne ogrzewanie rozjazdów).
– Obszar inwestycji zlokalizowany jest po północnej stronie terenów za Estakadą Kwiatkowskiego. Inwestycja, oprócz zwiększenia możliwości logistycznych Portu Gdynia, posiada również walor społeczny. Ograniczenie hałasu i zanieczyszczeń znacząco wpłynie na komfort życia mieszkańców Gdyni, szczególnie tych zamieszkujących w bezpośrednim sąsiedztwie terenów portowych. Staramy się, aby nasza działalność była jak najmniej uciążliwa dla gdyńskiej społeczności – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Portu Gdynia.
Termin zakończenia inwestycji to IV kwartał 2020 r.
Port Gdynia, poprzez stałe udoskonalanie infrastruktury, przygotowuje się do realizacji strategicznej, z punktu widzenia dalszego rozwoju portu, inwestycji, którą jest budowa Portu Zewnętrznego. Modernizacja trakcji kolejowej przyczyni się do zwiększenia zdolności przeładunkowych portu i pozwoli na usprawnienie obecnych procesów logistycznych, które wykorzystane zostaną w momencie wyjścia portu w morze.