Poprawia się stan polskich dróg krajowych. Przybyło 500 km dobrych tras
Blisko 60 proc. dróg w zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2018 roku było w stanie dobrym. To wzrost o pół tysiąca kilometrów w stosunku do poprzedniego roku.
Stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ciągu ostatnich lat ulega systematycznej poprawie.
Na koniec 2018 roku stan dobry zanotowano na poziomie 59,3%, co oznacza poprawę o 1,2% w stosunku do roku poprzedniego. Jeżeli doliczyć do tego Autostrady: Wielkopolską, Małopolską i Amber One zadowalający poziom ma 60,7%, dróg krajowych, ekspresowych i autostrad o łącznej długości prawie 13 700 km. Na poprawę aktualnego stanu dróg istotny wpływ miała liczba wyremontowanych oraz oddanych do użytku nowych odcinków dróg.
Co istotne wszystkie kluczowe parametry techniczno-eksploatacyjnych nawierzchni (równość podłużna, głębokość koleiny, stan spękań, współczynnik tarcia), które mają wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, uległy poprawie.
W złym stanie jest 14,2%, tj. drogi o łącznej długości ponad 3 200 km, a niezadowalającym 22,7%, tj. drogi o łącznej o długości ponad 5 100 km.
To oznacza, że prawie 61% dróg, które służą do szybkiego przewozu towarów na długich odcinkach nie wymaga w najbliższej przyszłości zabiegów remontowych. Pozostałe 37% sieci dróg krajowych wymaga przeprowadzenia różnego rodzaju remontów. Ponad jedną trzecią z nich stanowią zabiegi, które należy wykonać natychmiast, a pozostała powinna być zaplanowana do wykonania w ciągu najbliższych kilku lat.
Do osiągnięcia poziomu, w którym wszystkie drogi byłyby w dobrym stanie potrzeba ok. 11,5 mld zł. Jednak w tej kwocie nie ujęto przebudowy odcinków wymagających wzmocnień do 11,5 t/oś, utrzymania i modernizacji drogowych obiektów inżynierskich, poboczy oraz elementów odwodnienia dróg. GDDKiA oszacowała też, że pilne remonty wzmagają nakładów w kwocie 4,6 mld zł.