Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dostawczy pojazd elektryczny może się opłacać po 4-7 latach

Popularność pojazdów elektrycznych wzrasta nie tylko w segmencie transportu osób, ale również towarów. Czy elektryczny pojazd dostawczy, realizujący usługi w ramach logistyki miejskiej może się opłacać? Zbadało to Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w ramach projektu badawczego Misja Zerowa Emisja.

Przeprowadzono analizę porównawczą całkowitych kosztów posiadania (TCO, ang. total cost of ownership), uwzględniającą rzeczywiste łączne koszty związane z zakupem, uruchomieniem, użytkowaniem, utrzymaniem i sprzedażą zasobów, konwencjonalnego Volkswagena Craftera i jego elektrycznego odpowiednika, produkowanego w fabryce we Wrześni, e-Craftera.

W trakcie 6 tyg. realizacji badania oba pojazdy pokonały dystans ponad 3,6 tys. kilometrów i przewiozły około 1000 paczek o łącznej masie ponad 46 ton (ok. 100 zleceń tygodniowo dla IKEA i ok. 5 dostaw dla H&M). Spędziły w pracy ok. 250 godzin, z czego 40% w ruchu.

–  W ramach przyjętych założeń, użytkowanie pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu konwencjonalnego staje się opłacalne w okresie użytkowania od 4 do 7 lat. W przypadku firm logistycznych, które regularnie wymieniają flotę, użytkowanie okazało się korzystne zwłaszcza, gdy dzienny dystans pojazdu wynosił średnio 170 km i uzyskana została dopłata 36 tys. zł –  mówi Łukasz Witkowski z PSPA.

Rosnąca urbanizacja i coraz lepsza ekonomiczność technologii akumulatorowych torują drogę do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych.

Powietrze lepszej jakości, mniejszy poziom hałasu i ograniczenia w zakresie wjazdu do miast to już powszechne postulaty, słyszalne w metropoliach całego świata.

W perspektywie konieczne będzie zatem transportowanie coraz większej ilości towarów dla ludzi żyjących w miastach – w miarę możliwości bez hałasu i bez emisji spalin.

Dlatego w przyszłości w wielu aglomeracjach zaopatrzenie mieszkańców w żywność i inne dobra codziennego użytku realizować będą w pełni elektryczne samochody ciężarowe. Nad takimi pracuje m.in. Volvo, Renault, MAN, Mercedes, Tesla czy Nikola.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close