Dostawczy pojazd elektryczny może się opłacać po 4-7 latach
Popularność pojazdów elektrycznych wzrasta nie tylko w segmencie transportu osób, ale również towarów. Czy elektryczny pojazd dostawczy, realizujący usługi w ramach logistyki miejskiej może się opłacać? Zbadało to Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w ramach projektu badawczego Misja Zerowa Emisja.
Przeprowadzono analizę porównawczą całkowitych kosztów posiadania (TCO, ang. total cost of ownership), uwzględniającą rzeczywiste łączne koszty związane z zakupem, uruchomieniem, użytkowaniem, utrzymaniem i sprzedażą zasobów, konwencjonalnego Volkswagena Craftera i jego elektrycznego odpowiednika, produkowanego w fabryce we Wrześni, e-Craftera.
W trakcie 6 tyg. realizacji badania oba pojazdy pokonały dystans ponad 3,6 tys. kilometrów i przewiozły około 1000 paczek o łącznej masie ponad 46 ton (ok. 100 zleceń tygodniowo dla IKEA i ok. 5 dostaw dla H&M). Spędziły w pracy ok. 250 godzin, z czego 40% w ruchu.
– W ramach przyjętych założeń, użytkowanie pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu konwencjonalnego staje się opłacalne w okresie użytkowania od 4 do 7 lat. W przypadku firm logistycznych, które regularnie wymieniają flotę, użytkowanie okazało się korzystne zwłaszcza, gdy dzienny dystans pojazdu wynosił średnio 170 km i uzyskana została dopłata 36 tys. zł – mówi Łukasz Witkowski z PSPA.
Rosnąca urbanizacja i coraz lepsza ekonomiczność technologii akumulatorowych torują drogę do w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych.
Powietrze lepszej jakości, mniejszy poziom hałasu i ograniczenia w zakresie wjazdu do miast to już powszechne postulaty, słyszalne w metropoliach całego świata.
W perspektywie konieczne będzie zatem transportowanie coraz większej ilości towarów dla ludzi żyjących w miastach – w miarę możliwości bez hałasu i bez emisji spalin.
Dlatego w przyszłości w wielu aglomeracjach zaopatrzenie mieszkańców w żywność i inne dobra codziennego użytku realizować będą w pełni elektryczne samochody ciężarowe. Nad takimi pracuje m.in. Volvo, Renault, MAN, Mercedes, Tesla czy Nikola.