Partnerzy portalu

Wzrośnie przeładunek towarów na stacji Terespol

Większa dostępność i przepustowość stacji Terespol, poprawa konkurencyjności kolei w transporcie ładunków przez granicę – takie będą efekty budowy 10 nowych szerokich torów w rejonie przejścia granicznego Terespol – Brześć. Równolegle postępują inwestycje w transgraniczne połączenia kolejowe w Medyce i Skandawie.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji Terespol o dziesięć szerokich torów (1520 mm). Infrastruktura będzie dostosowana do obsługi ciężkich pociągów o długości 1050 m i nacisku 25t/oś. Przewidziano specjalny tor do odstawiania uszkodzonych wagonów z materiałami niebezpiecznymi.

Efektem inwestycji będzie możliwość obsługi większej liczby pociągów również w zakresie kontroli celno-granicznej, która będzie się odbywała na nowej grupie torów. Przejście przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.

Prace projektowe dla zadania „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol-Brześć, Etap 1 – Rozbudowa układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol”, zrealizuje Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. do 2022 r. Finansowanie 2,6 mln zł netto pochodzi ze środków PLK. Budowla planowana na lata 2022 – 2024.

– Modernizacja stacji w Terespolu i trasy z Siedlec do Terespola wpłynie na lepszą dostępność i potencjał przeładunkowy stacji. Zwiększą się możliwości przesyłania towarów przez wschodnią granicę na szlaku tranzytowym Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Dzięki inwestycjom zyska także gospodarka regionu – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Komplementarną inwestycją do prac na przejściu granicznym jest modernizacja linii Siedlce – Terespol. Efektem będzie sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów. PLK podnoszą komfort obsługi podróżnych i pociągów towarowych na stacjach: Małaszewicze, Biała Podlaska, Terespol. Lokalne centrum sterowania w Terespolu usprawni prowadzenie ruchu pociągów. Inwestycja o wartości ponad 555 mln zł netto jest realizowana w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego, których efektem jest poprawa warunków transportu towarów. Przykładem są projekty prowadzone w rejonie wschodniej granicy – przejścia w Terespolu i Siemianówce. To także prace na szlakach ze Śląska w kierunku portów w Gdyni i Gdańsku. Coraz lepszy stan infrastruktury kolejowej pozwoli na szybszy przewóz towarów i uruchamianie dodatkowych składów m.in. na nowym „jedwabnym szlaku” w rejonie Terespola – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości kolejowych przejść granicznych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Specjalny projekt obejmuje 8 przejść: Skandawa – Żeleznodorożnyj, Terespol – Brześć, Medyka – Mościska, Braniewo – Mamonowo, Kuźnica Białostocka – Grodno, Siemianówka – Swisłocz, Dorohusk – Jagodzin, Werchrata – Rawa Ruska. W 2017 r. w Terespolu już przystosowano część torów do lepszej obsługi ruchu granicznego.

Na przejściu w Medyce, w korytarzu transportowym Niemcy – Polska – Ukraina, kontynuowana jest przebudowa torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem. Po zakończeniu robót będzie sprawna obsługa dłuższych i cięższych składów towarowych na granicy z Ukrainą. Trwa pierwszy etap prac w rejonie przejścia granicznego Skandawa – Żeleznodorożnyj, od granicy do punktu przeładunkowego Kotki. Szerokie tory będą dostosowane do przewozu cięższych składów (do 25t/oś) i prędkości do 60 km/h. Umożliwi to rozwój współpracy gospodarczej w regionie. W tym roku podpisana została umowa na prace w rejonie przejścia Siemianówka – Swisłocz oraz rewitalizację linii od Chryzanowa do granicy. Inwestycja zwiększy rolę Podlasia na transportowej mapie Polski. Roboty budowlane, które usprawnią obsługę pociągów w rejonie zaplanowano do 2022 r.

PLK przebudowały już linię od Czeremchy do granicy z Białorusią, co umożliwi przywrócenie ruchu towarowego na granicy. Będzie to alternatywna trasa w relacji wschód-zachód.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close