Szybkie wahadło z Polski do Anglii
Firma Schavemaker Logistics & Transport uruchomiła bezpośrednie połączenie intermodalne między Katami Wrocławskimi w Polsce a portem Moerdijk w Holandii. Całkowity czas przejazdu pomiędzy dwoma terminalami wynosi 30 godzin. Pociągi kursują wahadłowo tj. tam i z powrotem. W Moerdijk, ładunek można przeładować na statek i dostarczyć do portów Immingham lub Thamesport w Wielkiej Brytanii.
Terminal należący do Schavemaker w Kątach Wrocławskich znajduje się ok. 15 km od Wrocławia i stanowi ważnz punkt na mapie Polski łączący Europą Środkową i Zachodnią, a także nasz kraj z Chinami.
Dzięki wydłużeniu dwóch torów do 605 m wzrosła wydajność terminalu. Od października 2018 r. umożliwia to obsługę 2 pociągów jednocześnie i łącznie do 6 pociągów dziennie. Obecnie obsługuje się tutaj ok. 1200 kontenerów tygodniowo.
Po trzech latach od poprzedniej rozbudowy terminal stał się zbyt ciasny – tłumaczył tę decyzję Przemysław Zemla, Manager Terminala Intermodalnego Schavemaker Invest w Kątach Wrocławskich.
Holenderski port w Moerdijk także buduje drugi terminal kolejowy i rozbudowuje istniejące tory kolejowe, aby obsłużyć pociągi o długości 740 m. Dzięki tym środkom zdolność przeładunkowa kontenerów w terminalu powinna zostać znacznie zwiększona.
Połączenie między krajami jest bezpośrednie, poprzez sieć kolejową, przez co umożliwia krótkie terminy realizacji i wysoką niezawodność. Pociąg odjeżdża z polskiego terminala w poniedziałek po południu, docierając do portu Moerdijk w środę rano. W przeciwnym kierunku pociąg odjeżdża we wtorek wieczorem, przybywając w czwartek rano.
Przejazd kolejowy realizowany jest jako „usługa od drzwi do drzwi”. Schavemaker realizuje odbiory towarów kontenerem, który w Kątach Wrocławskich jest ładowany na platformę kolejową. Następnie, kiedy pociąg jest już w Holandii, firma wykonuje przewóz na ostatnim odcinku. Jest to zatem transport prawdziwie intermodalny.
Schavemaker ma w planach podwoić liczbę transportów do czterech składów tygodniowo, tak aby odbiór towarów możliwy był niemal codziennie. Co ważne, koncepcja zakłada wykorzystanie do transportu kontenerów 45-stopowych pallet wide high cube, które swoimi wymiarami wewnętrznymi odpowiadają standardowej naczepie 13,6m. Co za tym idzie, chcąc korzystać z transportu intermodalnego, najczęściej nie trzeba nic zmieniać w procesie produkcji oraz pakowania towarów.