Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kontenery na kolej

Od lat eksperci postulują potrzebę zrównoważenia transportu w Polsce. Stworzenie efektywnego i wydajnego transportu, który jest w jak najmniejszym stopniu szkodliwy dla środowiska, zdrowia, gospodarki i urbanistyki jest też celem UTK, które opublikowało zaktualizowaną wersję opracowania pt. „Zwiększenie roli kolei w równoważeniu transportu towarów w Polsce”.

Kontenery na kolej

Punktem wyjścia dla opracowania była Biała Księga opublikowana przez Komisję Europejską w 2011 r., która zakłada, że do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej. Osiągnięcie tego celu będzie szczególnym wyzwaniem w warunkach polskich.

Kolej powinna pełnić główną rolę na najdłuższym odcinku trasy transportu towarów. Natomiast przewozy drogowe powinny być wykonywane jedynie na początkowym i końcowym odcinku (czyli na tzw. pierwszej i ostatniej mili). Oznacza to, że te dwa środki transportu powinny ze sobą współpracować, a nie konkurować – zaznacza Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Coraz więcej przewoźników kolejowych jest zainteresowanych świadczeniem usług przewozu intermodalnego. W ubiegłym roku było ich 20, a dwa lata wcześniej jedynie 13. Duże znaczenie dla rozwoju przewozów intermodalnych koleją mają rozwijające się porty morskie. Największe w Polsce porty w Gdańsku i Gdyni w 2018 r. przeładowały ponad 2,7 mln TEU, podczas gdy w 2017 r. było to 2,3 mln TEU. Porty są główną bramą do Europy, jeśli chodzi o dalszy rozwój przewozów intermodalnych w Polsce. W portach mogą być odprawiane ładunki na rynek krajowy oraz w komunikacji międzynarodowej do krajów takich jak Czechy czy Słowacja.

Polska znajduje się na przecięciu ważnych transeuropejskich korytarzy transportowych wschód-zachód i północ-południe. Dlatego też istotny jest dalszy rozwój intermodalnych terminali portowych w naszym kraju – wskazuje Ingacy Góra.

Dla dalszego wzrostu potencjału transportu intermodalnego istotne jest zapewnienie odpowiednich parametrów infrastruktury liniowej oraz usługowej. Ważne jest również wprowadzenie projektów zachęcających do podjęcia działalności w zakresie przewozów intermodalnych przez nowych przedsiębiorców.

W nowej odsłonie dokumentu znalazły się propozycje działań dążących do zrównoważenia transportu w Polsce. Wśród nich są:

Wprowadzenie międzygałęziowej i długoterminowej polityki Państwa, dążącej do osiągnięcia celów z Białej Księgi Komisji Europejskiej z 2011 r.

Benchmarking proekologicznych rozwiązań transportowych w innych krajach Unii Europejskiej

Prorynkowe dostosowanie infrastruktury kolejowej do potrzeb wszystkich gałęzi (w tym transportu drogowego i morskiego)

Optymalizacja sieci terminali oraz właściwa organizacja relacji między nimi w celu zagwarantowania niższych cen usług.

Popularyzacja wykorzystania kontenerów

Rozwój przewozu naczep i przyczep samochodowych oraz wymiennych nadwozi koleją

Rozwój przewozów zestawów samochodowych koleją

Analiza internalizacji kosztów wg zasady „zanieczyszczający płaci”

Zwiększenie intensywności kontroli w transporcie drogowym oraz zwiększenie konsekwencji dla przewoźników drogowych, przekraczających dopuszczalną masę całkowitą (DMC)

Poprawa współpracy operacyjnej zarządcy infrastruktury kolejowej z zarządcami infrastruktury stycznej.

Biorąc pod uwagę prace remontowe i modernizacyjne zaplanowane przez PKP PLK do 2023 o wartości ok. 70 mld zł , konieczna jest także koordynacja realizowanych zadań z działaniami inwestycyjnymi prowadzonymi przez inne podmioty, w tym przez operatorów terminali intermodalnych czy użytkowników bocznic kolejowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close