Partnerzy portalu

Kiedy powstanie „serce” Krajowego Sytemu Zarządzania Ruchem?

Trzech ofertentów zgłosiło chęć wykonania Centralnego Projektu Wdrożeniowego, który jest kluczowy dla realizacji pierwszego etapu projektu budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). Propozycje są jednak dużo wyższe niż budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczony na ten cel.

Najtańszą ofertę o wartości 223,2 mln zł złożył polski oddział hiszpańskiej firmy Alumbrados Viarios Sociedad Anonima.

Kolejne dwie oferty wpłynęły od hiszpańskiego konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones – Hiszpania i Aeronaval de Construcciones e Instalaciones (339,05 mln zł) oraz konsorcjum Wasko, Inqubator, Telway, Trax Elektronik i APM Pro (364,4 mln zł).

Budżet zamawiającego opiewa na 200,085 mln zł. Teraz komisja przetargowa przystąpi do oceny ofert 

Wykonawca CPW będzie miał za zadanie wykonać system centralny, elementy sprzętowe, informatyczne, telekomunikacyjne oraz budowlane dla całości docelowego systemu KSZR, jak również wyposaży m.in drogi A2 i część dróg S8 i S7 na obszarze warszawskiego Oddziału GDDKiA w infrastrukturę przydrożną oraz wykona testy oraz integrację systemów, a następnie będzie wspierał, utrzymywał i rozwijał system.

Wykonane zostanie oprogramowanie centralne wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, które będzie sterować całością systemu. Ponadto powstanie Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem a część odcinków sieci bazowej TEN-T zostanie wyposażona w niezbędne urządzenia, takie jak: znaki o zmiennej treści, urządzenia do monitoringu ruchu i wykrywania zdarzeń, czujniki warunków pogodowych i stanu nawierzchni dróg.

W ramach projektu „Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I” jest budowa i wdrożenie jednolitego, zintegrowanego inteligentnego systemu teleinformatycznego, umożliwiającego uruchomienie usług ITS.

System ma umożliwić dynamiczne zarządzanie ruchem i zapewnić szybki, bezpieczny oraz płynny transport drogowy na najważniejszych korytarzach transportowych sieci bazowej o znaczeniu europejskim na terenie Polski zarządzanych przez GDDKiA. Łączna długość sieci drogowej objętej Projektem wynosi ok. 1 100 km, co stanowi ok. 28% długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.

Jako najważniejsze usługi ITS wdrażane w ramach Projektu to m.in. przekazywanie informacji: o warunkach ruchu i czasach podróży, o sieci drogowej, o zdarzeniach, o warunkach atmosferycznych, czy dane obszarowe i korytarzowe dotyczące zarządzania ruchem, a także dynamiczne wyznaczanie objazdów oraz inteligentne i bezpieczne parkingi.

KSZR jest tak zaprojektowany, by współpracował i wymieniał dane z innymi systemami, takimi jak chociażby KSPO (Krajowy System Poboru Opłat), czy KAS (Krajowa Administracja Skarbowa), a więc był szeroko użytkowany i wykorzystywany dla potrzeb sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania administracji państwowej – podała GDDKiA.

Projekt uzyskał dofinansowanie w kwocie ponad 123 mln euro (85 proc. kosztów kwalifikowanych) w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

GDDKiA przewiduje, że system, jako całość – czyli zarówno CPW (Centralny Projekt Wdrożeniowy) jak i RPW (Regionalne Projekty Wdrożeniowe) będzie funkcjonował w 2021 roku. W sytuacji oferty przekraczającej budżet o ok. 172 mln zł dotrzymanie tego terminu jest mało prawdopodobne.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close