Branża żeglugi pozytywnie oceniła propozycję New Industrial Deal
Organizacje branży żeglugi morskiej pozytywnie przyjęły zapowiedź polityki Clean Industrial Deal ogłoszoną przez Komisję Europejską. Transport morski wskazany został jako jedna z branż, które otrzymają wsparcie finansowe dla inwestycji w czyste technologie.

KE ogłosiła nową politykę przemysłową 26 lutego br. Clean Industrial Deal przewiduje powołanie funduszy w wysokości 100 mld euro na wsparcie dla wysoko-energetycznych branż oraz czystych technologii. Jednym z 5 sektorów, które zostały uwzględnione w nowej polityce jest żegluga. KE przedstawi Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport, którego celem jest wsparcie dla dekarbonizacji branży. Wśród proponowanych działań jest stworzenie infrastruktury dla paliwa wodorowego. Powołany ma zostać Europejski Bank Wodorowy, który zmniejszy ryzyko inwestycji w alternatywne paliwo w żegludze. Propozycje KE pozytywnie ocenili przedstawiciele sektora transportu morskiego.
— Jesteśmy naprawdę zadowoleni, że inwestycje w odnawialne źródła energii, zielony wodór i czystą infrastrukturę transportową są dziś priorytetem. Jeśli Clean Industrial Deal zostanie w pełni zrealizowany, będzie to dla Europy okazja do wzmocnienia swojej pozycji jako globalnego centrum żeglugi. Jako jeden z największych eksporterów na świecie, potęga gospodarcza UE i globalny wpływ zależą od żeglugi. Jednak bez niezbędnych inwestycji i zaangażowania UE ryzykuje pozostaniem w tyle — powiedział Joe Kramek, prezes i dyrektor generalny Światowej Rady Żeglugi (WSC).
Fundusze na inwestycje
Kluczowe dla powodzenia ambitnych celów klimatycznych będzie zapewnienie funduszy na wspieranie innowacji, czystych technologii i paliw alternatywnych. KE chce w tym celu wykorzystać wpływy z tytułu opłat za uprawnienia do emisji GHG ponoszone obecnie przez przedsiębiorców. Propozycję też popierają przedstawiciele sektora żeglugi, który od ubiegłego roku objęty jest systemem EU ETS.
— To czas na pilne działania w celu dokonania niezbędnych inwestycji w czyste technologie i paliwa, aby utrzymać międzynarodową konkurencyjność naszego przemysłu i zwiększyć bezpieczeństwo naszego kontynentu. Państwa członkowskie UE muszą wykorzystać 9 miliardów dolarów z przychodów z ETS dla żeglugi na wsparcie produkcji czystych paliw. Wzywamy również Komisję do ograniczenia biurokracji i zapewnienia międzynarodowych równych szans — skomentował Sotiris Raptis, sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Właścicieli Statków.
Każdego roku linie żeglugowe wykonują ponad 65 tys. zawinięć do 130 portów na terenie Unii Europejskiej. Oznacza to konieczność poniesienia dużych wydatków na budowę infrastruktury do bunkrowania statków paliwami zeroemisyjnymi. Branża stopniowo przygotowuje się do wprowadzenia nowych systemów napędu. 77% wszystkich kontenerowców, które zostaną wprowadzone do służby do 2030 będzie przystosowanych bo bunkrowania paliwami bezemisyjnymi. W 2030 r. 22% pojemności kontenerowców będzie miało napęd dual-fuel przystosowany do biopaliw lub paliw syntetycznych. Konieczne będzie jednak zapewnienie odpowiedniej ilości takich paliw po konkurencyjnych cenach — wskazuje prezes WSC.
Czytaj także: KE proponuje Clean Industrial Deal, który zastąpi Zielony Ład