Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Łotwa chce budowy Rail Baltica w partnerstwie publiczno-prywatnym

Spółka Rail Baltica na Łotwie planuje zastosowanie modelu partnerstwa publiczno — prywatnego w celu znalezienia dodatkowych funduszy na sfinansowanie łotewskiego odcinka linii dużych prędkości łączących kraje bałtyckie z Polską i Finlandią. Projekt Rail Baltica cierpi z powodu niedofinansowania i opóźnień realizacji. 

fot. RB Rail

Budowa Rail Baltica w Litwie, Łotwie i Estonii finansowana jest w 85% z funduszy unijnych. Jednakże środki zarezerowane na ten projekt okazały się niewystarczające. Z opublikowanego niedawno raportu wynika, że łączny koszt realizacji projektu w latach 2017 — 2024 wzrósł z 5,8 mld euro do 23,8 mld euro. Inwestycja jest obecnie opóźniona o 5 lat i brakuje aż 19 mld euro na jej ukończenie. Problemem jest zwłaszcza niewystarczające finansowanie z budżetów państw bałtyckich. 

Czytaj więcej: Projekt Rail Baltica niedofinansowany i opóźniony

Z powodu problemów ze znalezieniem finansowania spółka Rail Baltica pracuje nad wprowadzeniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego, które pozwoliłoby częściowo załatać dziury w budżecie projektu. Łotysze chcą skorzystać z doświadczeń Portugalii, która na budowę kolei dużych prędkości Porto — Lizbona pozyskała 813 mld euro z funduszy CEF (była to najwieksza jednorazowa kwota jaką wydał ten fundusz) a resztę potrzebnych pieniędzy zapewnili partnerzy prywatni w ramach PPP. Podobny model łączenia funduszy unijnych z PPP zastosowano w innych dużych projektach infrastrukturalnych takich jak tunel bazowy Brenner, czy linia KDB Lyon — Turyn. 

Problemy organizacyjne

Wprowadzenie modelu PPP w tak dużym projekcie w krajach bałtyckich wiąże się jednak z poważnymi wyzwaniami w zakresie regulacji i balansowania ryzyka między inwestorem prywatnym a publicznym. Spółka Rail Baltica przeprowadziła już wstępne rozmowy z potencjalnymi inwestorami z Francji i Japonii a także z przedstawicielami banków komercyjnych ws. sfinansowania projektu. 

— Nasz zespół obecnie ocenia, które odcinki projektu Rail Baltica byłyby najbardziej odpowiednie dla podejścia PPP, zapewniając maksymalizację korzyści z zaangażowania sektora prywatnego przy jednoczesnym realizowaniu naszych celów strategicznych. Wstępne dyskusje z potencjalnymi prywatnymi inwestorami i bankami przyniosły zachęcające wyniki, przy dużym zainteresowaniu udziałem. To, w połączeniu ze wsparciem publicznym ze strony rządów, wskazuje na potencjalną wykonalność strategii PPP dla Rail Baltica — powiedział Pēteris Celms, Investment Development Manager w RB Rail AS.

W ostatnim naborze funduszu CEF Rail Baltica pozyskała 1,2 mld euro dofinansowania, z czego 346 mln euro przypada na odcinek łotewski. Łącznie spółka ma obecnie zapewnione 4 mld euro na realizację kolejnych odcinków. W związku z specyfiką aplikowania o pieniądze z funduszu CEF duże projekty takie jak Rail Baltica muszą być podzielone na wiele małych zadań cząstkowych. Np. 26 sierpnia Rail Baltica zawarła umowę na realizację odcinka liczącego 10,5 km w Estonii, którego koszt budowy wyniesie 60 mln euro. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close