Bahnoperator uruchomił intermodalne przewozy z Chin na Korytarzu Środkowym
Bahnoperator we współpracy z TE Germany i Beijing Trans Eurasia uruchomił intermodalne przewozy kontenerowe z Chin do Europy przez transkaspijski Korytarz Środkowy. Pierwszy testowy pociąg w ramach tej usługi dotarł do portu Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Nowa usługa obejmować będzie cotygodniowe połączenie między Chinami a Europą. Pociągi będą transportować ładunki z Chin przez Kazachstan, porty Aktau i Baku nad Morzem Kaspijskim następnie koleją z Azerbejdżanu do gruzińskiego portu Poti nad Morzem Czarnym. Z Poti do portu Burgas w Bułgarii ładunki będą transportowane statkiem wyczarterowanym przez tego operatora logistycznego. Z Burgas kontenery będą transportowane pociągami Bahnoperatora do różnych lokalizacji w Europie takich jak Niemcy, Węgry i Czechy.
Atrakcyjny transit time
Dzięki korzystaniu z własnego feedera na Morzu Czarnym udało się skrócić transit time przewozu ładunków do 30 dni. Jak poinformował Wanxu Dong, dyrektor zarządzający Beijing Trans Eurasia, pierwszy testowy pociąg w ramach nowej usługi dotarł w piątek 23 sierpnia do kazachskiego portu Aktau.
Korytarz Środkowy jest odnogą kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku, która zyskała na popularności wsród operatorów logistycznych i załadowców ładunków w ostatnich latach, gdyż pozwala ominąć terytorium Rosji. Wyzwaniem dla logistyków jest jednak konieczność kilkukrotnego przeładunków kontenerów oraz korzystania z żeglugi na Morzu Czarnym i Kaspijskim. Z tego powodu czas przejazdu jest dłuższy niż na najpopularniejszej trasie NJS przechodzącej przez Rosję, Białoruś i Polskę.
Alternatywa dla żeglugi
Popularność Korytarza Środkowego wzrosła w ostatnim czasie, gdy pojawiły się problemy żeglugi oceanicznej na Morzu Czerwonym, a kontenerowce zostały skierowane na dłuższą trasę wokół Afryki. W efekcie alternatywne rozwiązania logistyczne takie jak transport intermodalny przez Morze Kaspijskie stały się bardziej popularne, gdyż poprawiła się ich konkurencyjność oraz umożliwiają omijanie zatorów w portach morskich. Kazachstan we współpracy z Chinami planuje modernizację swoje infrastruktury portowej i kolejowej, dzięki czemu poprawi się przepustowość oraz czas transportu na Korytarzu Środkowym.
Czytaj też: Korytarz na złe czasy
Bahnoperator jest operatorem logistycznym, który świadczy kolejowe przewozy ładunków wewnątrz Europy oraz na intermodalnych korytarzach miedzy Europą a Chinami. Od 2024 roku jest również licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym na terenie Polski i Niemiec. Pociągi Banhoperatora docierają do różnych regionów Polski, Niemiec, Czech, Węgier, Włoch, Austrii i innych krajów europejskich.