Chiny przyznały, że to ich statek uszkodził gazociąg pod Bałtykiem
Chińskie władze potwierdziły, że to kontenerowiec NewNew Polar Bear uszkodził w październiku ubr. gazociąg łączący Estonią i Finlandię i uznały to za wypadek, z czym nie zgadzają się śledczy z Europy. Armator, do którego należy ten statek współpracuje z rosyjskim koncernem Rosatom.
8 października 2023 r. doszło do gwałtownego spadku ciśnienia w gazociągu Balticonnector między Estonią a Finlandią. Równocześnie uszkodzony został podmorski kabel komunikacyjny. Z dotychczasowych informacji przekazywanych przez policję Estonii i Finlandii wynikało, że uszkodzenia te nastąpiły wskutek uderzenia kotwicy chińskiego kontenerowca NewNew Polar Bear. Tej wersji wydarzeń przez wiele miesięcy nie potwierdzały władze Chin.
W poniedziałek 11 sierpnia hongkoński dziennik „South China Morning Post” poinformował, że władze w Pekinie po raz pierwszy przyznały, że za uszkodzenie podmorskiej infrastruktury na dnie Bałtyku faktycznie odpowiada chiński statek. Zdaniem chińskich śledczych uszkodzenie było wynikiem wypadku spowodowanego przez sztorm.
Wątpliwości prokuratorów
Z tym wyjaśnieniem nie zgadzają się prowadzące śledztwo organy ścigania z Estonii i Finlandii. W październiku ubr. w pobliżu miejsca uszkodzenia wyłowiono kotwicę oraz zauważono ślady płużenia na odcinku kilku kilometrów. Minister obrony Estonii Hanno Pevkur stwierdził w wywiadzie telewizyjnym, że trudno jest uwierzyć że kapitan statku nie zauważył, że kotwica była ciągnięta po dnie Bałtyku przez wiele kilometrów.
Prokuratury fińska i estońska w śledztwie współpracują ze służbami chińskimi. Jednakże opinia władz chińskich o przypadkowym wypadku nie jest traktowana jako dowód w sprawie. — Złożyliśmy wniosek o pomoc prawną w celu zebrania materiału dowodowego od statku i jego załogi. Aby spełnić tę prośbę, chińskie władze mogą albo same przeprowadzić dochodzenie, albo zaangażować estońskich śledczych. Chińskie władze nie odpowiedziały jeszcze na prośbę — powiedział aKairi Küngas, rzecznik prasowy estońskiej prokuratury cytowany przez hongkoński dziennik. Również władze Finlandii informują, że śledztwo dalej trwa i że w tej sprawie trwa wymiana pism z stroną chińską.
Chiński armator do którego należy statek NewNew Polar Bear współpracuje z rosyjskim państwowym koncernem Rosatom. Statki tej firmy transportują ładunki z Chin do Królewca i Petersburga Północną Drogą Morską przez Ocean Arktyczny. Jest to najkrótsza droga z Azji Wschodniej do Europy. Jednak kursować tym szlakiem kontenerowce muszą korzystać z asysty lodołamaczy z napędem atomowym. Rosja jest jedynym krajem na świecie dysponującym takimi specjalistycznymi jednostkami.
Czytaj też: Chińskie kontenerowce wyruszyły do Europy szlakiem przez Morze Arktyczne