Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Chiny przyznały, że to ich statek uszkodził gazociąg pod Bałtykiem

Chińskie władze potwierdziły, że to kontenerowiec NewNew Polar Bear uszkodził w październiku ubr. gazociąg łączący Estonią i Finlandię i uznały to za wypadek, z czym nie zgadzają się śledczy z Europy. Armator, do którego należy ten statek współpracuje z rosyjskim koncernem Rosatom. 

kontenerowiec NewNew Polar Bear fot. Alf van Beem Wikimedia Commons

8 października 2023 r. doszło do gwałtownego spadku ciśnienia w gazociągu Balticonnector między Estonią a Finlandią. Równocześnie uszkodzony został podmorski kabel komunikacyjny. Z dotychczasowych informacji przekazywanych przez policję Estonii i Finlandii wynikało, że uszkodzenia te nastąpiły wskutek uderzenia kotwicy chińskiego kontenerowca NewNew Polar Bear. Tej wersji wydarzeń przez wiele miesięcy nie potwierdzały władze Chin. 

W poniedziałek 11 sierpnia hongkoński dziennik „South China Morning Post” poinformował, że władze w Pekinie po raz pierwszy przyznały, że za uszkodzenie podmorskiej infrastruktury na dnie Bałtyku faktycznie odpowiada chiński statek. Zdaniem chińskich śledczych uszkodzenie było wynikiem wypadku spowodowanego przez sztorm. 

Wątpliwości prokuratorów

Z tym wyjaśnieniem nie zgadzają się prowadzące śledztwo organy ścigania z Estonii i Finlandii. W październiku ubr. w pobliżu miejsca uszkodzenia wyłowiono kotwicę oraz zauważono ślady płużenia na odcinku kilku kilometrów. Minister obrony Estonii Hanno Pevkur stwierdził w wywiadzie telewizyjnym, że trudno jest uwierzyć że kapitan statku nie zauważył, że kotwica była ciągnięta po dnie Bałtyku przez wiele kilometrów.

Prokuratury fińska i estońska w śledztwie współpracują ze służbami chińskimi. Jednakże opinia władz chińskich o przypadkowym wypadku nie jest traktowana jako dowód w sprawie. — Złożyliśmy wniosek o pomoc prawną w celu zebrania materiału dowodowego od statku i jego załogi. Aby spełnić tę prośbę, chińskie władze mogą albo same przeprowadzić dochodzenie, albo zaangażować estońskich śledczych. Chińskie władze nie odpowiedziały jeszcze na prośbę — powiedział aKairi Küngas, rzecznik prasowy estońskiej prokuratury cytowany przez hongkoński dziennik. Również władze Finlandii informują, że śledztwo dalej trwa i że w tej sprawie trwa wymiana pism z stroną chińską. 

Chiński armator do którego należy statek NewNew Polar Bear współpracuje z rosyjskim państwowym koncernem Rosatom. Statki tej firmy transportują ładunki z Chin do Królewca i Petersburga Północną Drogą Morską przez Ocean Arktyczny. Jest to najkrótsza droga z Azji Wschodniej do Europy. Jednak kursować tym szlakiem kontenerowce muszą korzystać z asysty lodołamaczy z napędem atomowym. Rosja jest jedynym krajem na świecie dysponującym takimi specjalistycznymi jednostkami. 

Czytaj też: Chińskie kontenerowce wyruszyły do Europy szlakiem przez Morze Arktyczne

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close