Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W czerwcu wzrosły przewozy towarów na kolei

W czerwcu pociągi przewiozły ponad 18,9 mln ton towarów, co w porównaniu z czerwcem 2023 r. oznacza wzrost o prawie 0,9 mln ton (+4,8%). Wykonana przez nie praca przewozowa przekroczyła 5,1 mld tonokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld tonokilometrów (+4,2%) rok do roku – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

fot. Piabay

Praca eksploatacyjna wyniosła prawie 6,9 mln pociągokilometrów – więcej o ponad 0,01 mln (+0,1%) niż przed rokiem. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w czerwcu to ponad 270 km, co jest wartością niższą o niespełna 2 km wobec czerwca 2023 r.

Czerwiec pod względem masy i pracy przewozowej był nieznacznie lepszy również w zestawieniu z majem. Koleją przetransportowano o prawie 0,3 mln ton ładunków więcej (+1,4%), a wykonana przez pociągi towarowe praca przewozowa wzrosła o ponad 28,5 mln tonokilometrów (+0,6%). W przypadku pracy eksploatacyjnej był to nieznaczny spadek – o niespełna 0,1 mln pociagokilometrów (-0,8%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Niższa o ponad 2 km była średnia odległość przewozu tony ładunku.

W pierwszym półroczu 2024 r. pociągi towarowe przetransportowały prawie 110,7 mln ton towarów, wykonana praca przewozowa przekroczyła wartość 29,3 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna osiągnęła poziom prawie 40,7 mln pociągokilometrów. Wobec danych za ten sam okres w 2023 r., to mniej o 4,6 mln ton ładunków obsłużonych koleją (-4%), niższa o prawie 1,5 mld tonokilometrów (-4,8%) jest wartość pracy przewozowej i o ponad 1,7 mln pociągokilometrów (-4,1%) pracy eksploatacyjnej.

„Ostatnie 2 lata były trudne dla funkcjonowania kolejowych przewozów rzeczy w naszym kraju. Nie bez znaczenia na wynik za pierwsze półrocze 2024 r. mają dwucyfrowe spadki rok do roku u największych przewoźników towarowych. Sytuacja zmieniła się nieco w II kwartale.  Obserwowaliśmy wzrosty rok do roku podstawowych parametrów trzy miesiące z rzędu. To dobry sygnał dla rynku przewozów towarowych. Szczególnie optymistyczne informacje dotyczą przewozów intermodalnych, gdzie od początku 2024 r. obserwujemy wzrost wolumenów obsługiwanych na kolejowym Jedwabnym Szlaku – kierunku, który najbardziej ucierpiał w sytuacji wojny w Ukrainie” – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close