Chiny budują 27 automatycznych terminali kontenerowych
Chińskie porty inwestują w automatyzację terminali kontenerowych. Obecnie w Chinach działa 18 inteligentnych terminali, a w budowie jest 27 kolejnych, co czyni ten kraj liderem cyfryzacji logistyki na świecie.
Chińskie Ministerstwo Transportu wydało zarządzenie, zgodnie z którym do 2027 r. podniesiony będzie poziom cyfryzacji w portach i na śródlądowych drogach wodny. Równocześnie wzmocnione zostaną kompetencje w zakresie inteligentnej produkcji, zarządzania i usług świadczonych na całym świecie. W następnych latach Chińczycy zrealizują największe inwestycje automatyczne terminale, wykorzystujące łączność 5G do zarządzania pracą suwnic i wózków terminalowych, a także technologie AI, internetu rzeczy i zarządzania w chmurze.
W największym porcie na świecie: Ningbo-Zhoushan realizowana jest druga faza rozbudowy terminala Meishan, którego przepustowość zostanie zwiększona do 10 mln TEU rocznie. Pod koniec ubiegłego roku ten port obsługiwał 250 połączeń kontenerowych w tym 130 do krajów uczestniczących w chińskiej inicjatywie Pasa i Drogi. Z kolej koleje intermodalne łączą ten port z 65 miastami, stolicami prefektur w całych Chinach.
Lepsza efektywność
Na intermodal stawia też Port Tianjin. Dzięki automatyzacji pracy jego terminalu osiągnięto poprawę efektywności o 40% i obniżenie kosztów pracy o 60%. Przeładunki zostały zwiększone z 13 do 22 mln TEU rocznie, co czyni ten port 10. największym na świecie. Tianjin obsługuje obecnie 120 serwisów intermodalnych w Chinach oraz ma połączenia żeglugowe z 500 portami na świecie.
Port Rizhao posiada inteligentny terminal masowy i całkowicie zautomatyzowany terminal kontenerowy. Port ten chce przekształcić się w centrum logistyczne obsługujące rejon północno-wschodnich Chin i stać się światowym liderem wśród inteligentnych i zielonych portów.
Inteligentne porty zwiększają niezawodność łańcuchów dostaw i będą podstawą dalszej ekspansji chińskiej gospodarki. — Budowa inteligentnych portów to nie tylko pole do pionierskiego inteligentnego transportu, ale także ważny element rozwoju nowej infrastruktury transportowej – powiedział przedstawiciel chińskiego Ministerstwa Transportu, cytowany przez agencję Xinhua.
Czytaj też: Automatyzacja portów dopiero się zaczyna