Partnerzy portalu

Polskie porty osiągnęły rekord przeładunków w 2023 roku

Polskie porty przeładowały w 2023 r. rekordową ilość 145,7 mln to ładunków co stanowi wzrost o niemal 10% w porównaniu z rokiem 2022. Największy polski port — Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln t i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.

fot. Baltic Hub

Polskie porty w ubiegłym obsłużyły większą ilość ładunków nie tylko dla polskich klientów ale także dla państw sąsiednich. Dotyczy to m.in. transportu paliw do Niemiec, czy eksportu ukraińskiego zboża. Przeładunki Portu Gdańsk wzrosły w ubiegłym roku o 19% (wzrost o ponad 12,7 mln ton) dzięki czemu polski port umocnił swoją pozycję najważniejszego hubu na południowym Bałtyku). Gdańsk obsłużył więcej przeładunków zbóż (3,1 mln ton, wobec 2 mln ton w 2022 r. ) i paliw płynnych 37,6 (wzrost o 47% rok do roku). Przeładunki drobnicy w Gdańsku wyniosły 22,9 m.n t. z czego terminale kontenerowe obsłużyły 20,5 mln t. 

Czytaj też: Rekordowe przeładunki Portu Gdańsk w 2023 roku

Wzrost w Gdyni

Obroty Portu Gdynia w 2023 r. wyniosły blisko 29,4 mln ton, co stanowi wzrost o 5,3 mln ton w porównaniu do poprzedniego roku. Również w Gdyni wzrosty (o 57%) przeładunki paliw płynnych, które wyniosły 3,5 mln ton. Gdynia jest największym polskim portem zbożowym, który w ubr. przeładował 6,8 mln ton ziaren (wzrost o 43%). W pozostały kategoriach port odnotował nieznaczne spadki obrotów. Przeładunki drobnicy wyniosły 15 mln t (15,5 mln w 2022 r.), węgla i koksu spadły z 3,4 mln t w 2022 do 2,8 mln t w ubr. a kategorii „inne masowe z 1,4 do 1 mln t.

Zespół portów Szczecin i Świnoujście w ubr. odnotował spadek przeładunków o 4% z 36,8 do 35,3 mln t. W zachodniopomorskich portach zmniejszyły się obroty węgla z 4,3 do 2,9 mln t, rud z 2,1 do 1,1 mln t, i drobnicy z 17,7 do 15,8 mln t. Wzrosły natomiast przeładunki zbóż z 1,6 do 2,6 mln t i paliw z 7,5 do 8,6 mln t. 

Również najmniejszy polski port handlowy — Kołobrzeg w ubiegłym roku osiągną wzrost obrotów dzięki obsłudze eksportu ukraińskiego zboża. W Kołobrzegu przeładowano w ubr, 277,8 tys. t co stanowi wzrost o 63% w porównaniu z rokiem 2022. Obsługa tej kategorii ładunków możliwa była dzięki uruchomieniu w 2021 r. portowej bocznicy kolejowej.

W ubiegłym roku nieznacznie spadły przeładunki intermodalne w polskich portach, co było wynikiem gorszej koniunktury w handlu i przemyśle. Największy polski terminal morski — Baltic Hub w Gdańsku obsłużył w ubr. 2,05 mln TEU (2,07 w 2022 r.), terminale kontenerowe w Gdyni przeładowały 873,4 tys. TEU (wobec 911 tys. TEU rok wcześniej), a w portach Szczecin i Świnoujście 67,6 tys. TEU (75,4 tys TEU w 2022 r.).

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close