Polskie porty osiągnęły rekord przeładunków w 2023 roku
Polskie porty przeładowały w 2023 r. rekordową ilość 145,7 mln to ładunków co stanowi wzrost o niemal 10% w porównaniu z rokiem 2022. Największy polski port — Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln t i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.
Polskie porty w ubiegłym obsłużyły większą ilość ładunków nie tylko dla polskich klientów ale także dla państw sąsiednich. Dotyczy to m.in. transportu paliw do Niemiec, czy eksportu ukraińskiego zboża. Przeładunki Portu Gdańsk wzrosły w ubiegłym roku o 19% (wzrost o ponad 12,7 mln ton) dzięki czemu polski port umocnił swoją pozycję najważniejszego hubu na południowym Bałtyku). Gdańsk obsłużył więcej przeładunków zbóż (3,1 mln ton, wobec 2 mln ton w 2022 r. ) i paliw płynnych 37,6 (wzrost o 47% rok do roku). Przeładunki drobnicy w Gdańsku wyniosły 22,9 m.n t. z czego terminale kontenerowe obsłużyły 20,5 mln t.
Czytaj też: Rekordowe przeładunki Portu Gdańsk w 2023 roku
Wzrost w Gdyni
Obroty Portu Gdynia w 2023 r. wyniosły blisko 29,4 mln ton, co stanowi wzrost o 5,3 mln ton w porównaniu do poprzedniego roku. Również w Gdyni wzrosty (o 57%) przeładunki paliw płynnych, które wyniosły 3,5 mln ton. Gdynia jest największym polskim portem zbożowym, który w ubr. przeładował 6,8 mln ton ziaren (wzrost o 43%). W pozostały kategoriach port odnotował nieznaczne spadki obrotów. Przeładunki drobnicy wyniosły 15 mln t (15,5 mln w 2022 r.), węgla i koksu spadły z 3,4 mln t w 2022 do 2,8 mln t w ubr. a kategorii „inne masowe z 1,4 do 1 mln t.
Zespół portów Szczecin i Świnoujście w ubr. odnotował spadek przeładunków o 4% z 36,8 do 35,3 mln t. W zachodniopomorskich portach zmniejszyły się obroty węgla z 4,3 do 2,9 mln t, rud z 2,1 do 1,1 mln t, i drobnicy z 17,7 do 15,8 mln t. Wzrosły natomiast przeładunki zbóż z 1,6 do 2,6 mln t i paliw z 7,5 do 8,6 mln t.
Również najmniejszy polski port handlowy — Kołobrzeg w ubiegłym roku osiągną wzrost obrotów dzięki obsłudze eksportu ukraińskiego zboża. W Kołobrzegu przeładowano w ubr, 277,8 tys. t co stanowi wzrost o 63% w porównaniu z rokiem 2022. Obsługa tej kategorii ładunków możliwa była dzięki uruchomieniu w 2021 r. portowej bocznicy kolejowej.
W ubiegłym roku nieznacznie spadły przeładunki intermodalne w polskich portach, co było wynikiem gorszej koniunktury w handlu i przemyśle. Największy polski terminal morski — Baltic Hub w Gdańsku obsłużył w ubr. 2,05 mln TEU (2,07 w 2022 r.), terminale kontenerowe w Gdyni przeładowały 873,4 tys. TEU (wobec 911 tys. TEU rok wcześniej), a w portach Szczecin i Świnoujście 67,6 tys. TEU (75,4 tys TEU w 2022 r.).