Rewolucja AI w portach staje się faktem, a cel – „zielony” port
Największy brytyjski port kontenerowy Felixstowe, w którym operatorem jest spółka Hutchison Ports z Hongkongu, ma stopniowo zacząć eksploatować flotę 100 autonomicznych ciężarówek Q-Truck zasilanych bateryjnie i kontrolowaną przez najnowsze technologie sztucznej inteligencji. Pierwsze z nich wejdą do pracy już we wrześniu, wyznaczając nowy etap rewolucji AI w portach. Hutchison informuje, że zamówienie Q-Trucków w Shanghai Westwell Technology Co. „jest wynikiem procesu przetargowego oraz dokładnego testowania i oceny przeprowadzonej w Felixstowe”.

Po raz pierwszy operator ten zaprezentował nowe ciężarówki już w 2020 r. w terminalu D w porcie Laem Chabang w Tajlandii. Według Hutchisona, rozmieścił tam 15 ciężarówek, aby „port ten stał się on pierwszym inteligentnym portem na świecie, wykorzystującym działanie w trybie mieszanym”, tj. uzyskać wewnętrzny ruch z użyciem ludzi i urządzeń bezzałogowych.
Nowa generacja ciężarówek
Jak poinformował z kolei Westwell, już w ub.r. zakończył czwartą modernizację modelu Q-Truck. Obecnie ciężarówki te mają prawie 100-milowy zasięg działania i zdolność do transportu do 75 ton ładunku. Pierwsza partia ciężarówek tej wersji ma dotrzeć do Felixstowe we wrześniu br. Po pełnym wdrożeniu, port ten będzie miał największa flotę autonomicznych pojazdów użytkowych z napędem elektrycznym.
Aby zapewnić w pełni autonomiczną jazdę, najnowsza generacja ciężarówek wykorzystuje kombinację sztucznej inteligencji i danych o pozycjonowaniu. Wyeliminowano w nim zatem kabinę kierowcy. Według Westwell, najnowszy model jest wyposażony w wiele czujników, w tym w przemysłową lornetkę dalekiego zasięgu i precyzyjną lornetkę AI oraz LiDAR (urządzenie detekcji, służące do pomiaru odległości poprzez oświetlanie celu światłem laserowym i pomiar odbicia za pomocą czujnika).
Stosując najnowocześniejsze algorytmy sztucznej inteligencji z autonomicznym systemem full-stack, „pojazd demonstruje najbardziej zaawansowaną percepcję i możliwości”. System precyzyjnej pozycji (EPP) zainstalowany w nadwoziu może pomóc w pozycjonowaniu pojazdu z dokładnością do centymetra i w precyzyjnej kontroli z odchyleniem skrętu w zakresie o 0,5 stopnia.
Mózg pojazdu
Ciężarówką steruje, w oparciu o dane zbierane w czasie rzeczywistym, opracowany także przez Westwell system WellFMS (Fleet Management System). Jest on w stanie efektywnie zarządzać pojedynczą ciężarówką i całą flotą, wysyłać zadania, redukować czas przestojów, monitorować lokalizację w czasie rzeczywistym, obsługiwać dane o stanie pojazdów i towarów, informuje producent. Q-Truck jest również wyposażony w inteligentną usługę „zielonej” energii połączoną z chmurą opracowaną przez Westwell, która może pomóc Q-Truck w osiągnięciu autonomicznej wymiany akumulatorów i wydajnego ładowania pojazdu w ciągu pięciu minut.
Zielony port
Hutchison Ports podkreśla, że pozyskanie floty Q-Truck’ów jest częścią planu zwiększenia wydajności i „wniesienia znaczącego wkładu w dekarbonizację operacji w porcie”. Oprócz autonomicznych ciężarówek operator inwestuje w konwencjonalne ciągniki siodłowe zasilane bateryjnie, zastępuje tradycyjne dźwigi na te zasilane prądem oraz kupuje „zieloną” energię elektryczną wyłącznie z certyfikowanych źródeł odnawialnych.