Rośnie ruch towarowy między Kazachstanem a Azerbejdżanem
W 2022 r. wolumen ładunków przetransportowanych na Korytarzu Transkaspijskim między Kazachstanem a Azerbejdżanem wzrósł czterokrotnie do poziomu ponad 3 mln ton. Koleje Kazachskie i Koleje Azerbejdżanu uruchomiły wirtualne centrum dyspozytorskie do planowania i koordynowania ruchu na tym korytarzu intermodalnym.

W ubiegłym roku wzrosło zainteresowanie przewozami towarowymi na Korytarzu Środkowym, którego częścią jest żegluga na Morzu Kaspijskim między portami Kazachstanu i Azerbejdżanu. Przyczynił się do tego zarówno wybuch wojny w Ukrainie, po którym część operatorów logistycznych organizujących przewozy kontenerowe między Chinami, a Europą zdecydowała się skierować swoje ładunki na szlak omijający Rosję jak i wzrost wymiany handlowej między Kazachstanem a Azerbejdżanem.
Ogółem ruch towarowy na Korytarzu Środkowym wzrósł w ubr. czterokrotnie, a eksport z Kazachstanu przez Azerbejdżan wzrósł siedmiokrotnie. Zanotowano zwłaszcza większe przewozy zbóż, rud metali i produktów metalurgicznych — poinformowały Koleje Kazachskie. Pozytywny trend utrzymał się w 1. kwartale 2023 r. kiedy ruch towarowy między Kazachstanem a Azerbejdżanem wzrósł o 40% w porównaniu z pierwszym kw. 2022 r.
Koleje Kazachskie wraz z swoimi partnerami działającymi w ramach stowarzyszenie Transkaspijska Międzynarodowa Droga Transportowa (TITR) uruchomiły wirtualne centrum dyspozytorskie, które usprawniło wymianę informacji o ruchu towarowym na tym międzynarodowym szlaku. Cyfryzacja jest jednym z działań, których celem jest zwiększenie przepustowości Korytarza Transkaspijskiego. W kolejnych latach planowane są także inwestycje w infrastrukturę portową i liniową na tym szlaku.
Czytaj też: Kazachstan rozbuduje porty i flotę statków na Morzu Kaspijskim