Partnerzy portalu

Przejść od deklaracji do czynów: wspólny apel branży kolejowej i przewodniczącej komisji PE

Karima Delli, przewodnicząca komisji transportu Parlamentu Europejskiego oraz przedstawiciele organizacji branży kolei i transportu intermodalnego zaapelowali do przywódców europejskich o podjęcie rzeczywistych działań w celu zwiększenia udziału kolei w transporcie towarowym. 

— W maju 2020 r. wezwaliśmy do odbudowy przewozów kolejowych w całej Unii Europejskiej, aby do 2030 r. osiągnąć 30-procentowy udział w przewozach towarów. Trzy lata później ten udział nieco się zmniejszył, choć wolumen wzrósł. Ponieważ stoimy w obliczu zagrożenia klimatycznego i musimy spełnić nasz cel klimatyczny (neutralność węglowa do 2050 r.), transport kolejowy jest zdecydowanie częścią rozwiązania — powiedziała Karima Deli.

We wspólnej konferencji z apelem do przywódców UE wypowiedzieli się Alberto Mazzola, przewodniczący CER, Conor Feighan, sekretarz generalny ERFA i Josef Doppelbauer, dyrektor Agencji Kolejowej UE. To kolejny ważny głos ws. braku realizacji celów strategicznych unijnej polityki transportowej, która zakłada przesunięcie modalne z dróg na kolej i transport wodny. Niedawno działania państw członkowskich i Komisji Europejskiej skrytykował Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Czytaj: ETO: Unia Europejska nie zapewnia warunków do przesunięcia modalnego w transporcie towarowym

Obecnie udział kolei w przewozach cargo wynosi mniej niż 17% i w ostatnich latach maleje. Podwojenie tego wskaźnika do 2030 wydaje się obecnie nierealistyczne, gdyż jak zwrócono w apelu, władze państw członkowskich i UE niczego w tym kierunku nie robią. Tymczasem przewożenie towarów koleją powoduje 9-krotnie mniejsze emisje gazów cieplarnianych niż ciężarówkami, dlatego przesunięcie modalne jest jednym z istotnych sposobów na realizację polityki klimatycznej. 

Lista zadań

Przewodnicząca komisji transportu PE oraz szefowie organizacji branżowych i prezesi kilkunastu dużych firm kolejowych w wspólnej deklaracji zaapelowali o wprowadzenie ulgi w opłatach za energię elektryczną dla kolei, obniżenie stawek dostępu do infrastruktury, przyspieszenie budowy ERTMS na sieci kolejowej, zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii, wprowadzenie przejrzystych i sprawiedliwych zasad pomocy publicznej dla tego sektora i zmiany regulacji, które obecnie blokują rozwój transportu intermodalnego takich jak Dyrektywa o masie i rozmiarach pojazdów drogowych (na tę dyrektywę zwrócił też uwagę ETO) i dostosowanie sieci TEN-T do transportu intermodalnego. Zaapelowano też o wdrożenie cyfrowego ciągu automatycznego, choć w tej kwestii niektóre organizacje branżowe maja inną opinię.

Czytaj: ZNPK: Cyfrowy sprzęg automatyczny nie jest wystarczająco przetestowany

W deklaracji zwrócono też uwagę na konieczność reformy zarządzania przepustowością sieci kolejowej w tym zwłaszcza konieczność lepszej koordynacji na liniach międzynarodowych. W tym celu konieczne jest wprowadzenie cyfrowych narzędzie do organizacji ruchu kolejowego i zarządzania przepustowością sieci. 

— Pociągi nie latają. Potrzebujemy infrastruktury. Liczymy na to, że Parlament Europejski i Rada podejmą odpowiednie decyzje w sprawie TEN-T. Dziś Unia stoi również przed innym poważnym wyzwaniem: bezprecedensowym niedoborem energii. Kryzys na Ukrainie ujawnił, jak bardzo jesteśmy pod tym względem podatni na zagrożenia i może to być początek długotrwałego kryzysu energetycznego. Podczas gdy kolej emituje 9 razy mniej CO2 niż drogi, kolej jest również, co być może ważniejsze, 7 razy bardziej energooszczędna. Chociaż Unia jest w 58% zależna od dostaw zewnętrznych w zakresie swoich całkowitych potrzeb energetycznych, obecnie jest jasne, że „zużycie energii” musi stać się domyślnym kryterium we wszystkich inicjatywach politycznych, w tym w nadchodzącym „pakiecie dotyczącym ekologicznego transportu — skomentował Alberto Mazzola.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close