Wyhamował rozwój przewozów intermodalnych z Azji do Polski
Następstwa wojny w Ukrainie spowodowały wyhamowanie widocznego w poprzednich latach wzrostu wolumenu przewozów intermodalnych na Nowym Jedwabnym Szlaku. W pierwszym półroczu 2022 r. z Chin do Europy przewieziono przez Polskę 307,2 tys TEU o 8,7% mniej niż w ubiegłym roku — poinformował Michał Jaworski naczelnik Wydziału Analiz i Monitoringu Rynku Urzędu Transportu Kolejowego podczas konferencji Intermodal in Poland 2022.

W ujęciu miesięcznym największy spadek widoczny był w kwietniu, kiedy z Azji do Europy przewieziono 15 430 TEU – o 56% mniej niż w roku ubiegłym. W kolejnych miesiącach liczba jednostek transportowanych na NJS rosła i w czerwcu wyniosła 24 700 o 30% mniej niż w roku ubiegłym. Największy spadek przewozów widoczny był na przejściu Mamonovo-Braniewo co wynika z odcięcia Obwodu Kaliningradzkiego od przewozów transeuroazjatyckich po wprowadzaniu unijnych sankcji przeciw Rosji.
Również na głównej nitce NJS przechodzącej przez Małaszewicze widoczny jest spadek przewozów w pierwszym półroczu. Ze stacji Brześć Centralny do Polski przewieziono 152 736 TEU o 17,5% mniej niż w pierwszej poł. ubr. Z kolei ze stacji Brześć Severny do Polski wjechało 27 010 TEU – o 5,7% mniej w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W pierwszym półroczu przewieziono w Polsce 891 tys. jednostek intermodalnych, co oznacza wzrost o 2,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. W poprzednich latach wzrost ten był dwucyfrowy. W drugim kw. br. liczba przewiezionych jednostek spadła o 1,2% rok do roku. — Widać, że tempu wzrostu w pierwszym półroczu wyhamowało. W pierwszej połowie 2022 roku spadł udział transportu intermodalnego w kolejowych przewozach towarowych. Wynika to z faktu, że obecnie priorytetowo traktowane są inne kategorie ładunków, przede wszystkim przewozy węgla do Polski i wywóz zboża z Ukrainy — skomentował Michał Jaworski.
Czytaj też: Wojna w Ukrainie będzie mieć długofalowe skutki w logistyce – wynika z debaty INTERMODAL IN POLAND