Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Agile – dobra metodyka na złe czasy

Tagi: agile,

Koronawirus, kryzys paliwowy, wojna, inflacja! Co jeszcze? Pytają przedsiębiorstwa branży logistycznej, które jako jedne z pierwszych odczuwają globalne problemy rynkowe. Wiele z nich jest przekonanych, że dawne czasy już nie wrócą. Czekają nas zmiany i to zmiany wymagające błyskawicznych reakcji. W takiej sytuacji przydać się może podejście zwinne.

fot. Pixabay

Czym jest Agile i jakie niesie korzyści

Celem „agile’owego” czy inaczej „zwinnego” podejścia do działania jest zwiększenie elastyczności i umiejętności reagowania przedsiębiorstwa na zmiany. Agile to zmiana podejścia do zarządzania projektami, a jej „ojczyzną” były przedsiębiorstwa IT wytwarzające oprogramowanie. Wiele projektów tej branży kończyło się fiaskiem, gdyż zmienne warunki zewnętrzne lub też zmiana oczekiwań klientów sprawiały, że albo były one nierealne, albo nieopłacalne, albo też stawały się przestarzałe jeszcze przed ukończeniem. Przejście z takiego tradycyjnego, tzw. kaskadowego podejścia na bardziej zwinne, szybciej reagujące na zmiany to właśnie Agile. Powstał nawet manifest tej metodologii, czyli główne zasady, jakimi kierują się przedsiębiorstwa zwinnie zarządzające swoimi projektami. Są to:

  • Ludzie oraz interakcje ponad procesami i narzędziami
  • Działające oprogramowanie ponad złożoną dokumentacją
  • Współpraca z klientem ponad negocjacją kontraktu
  • Reagowanie na zmianę ponad trzymanie się planu

Podejście Agile okazało się tak skuteczne, że dziś metodyka ta rozlała się na wiele innych branż i z powodzeniem stosowana jest także m.in. w logistyce. Dlaczego? Daje ona większą szansę wykonania w warunkach niepewności i dużego ryzyka. Sprawia też, że wykonawca jest bliżej klienta i to z nim na bieżąco ustala wszelkie modyfikacje, by „dowieźć” projekt do końca. Tam, gdzie w grę wchodzi zarządzanie projektami, metodyka Agile zwiększa szansę doprowadzenia ich do zamierzonego celu.

Agile wchodzi do logistyki

Stosowane do niedawna łańcuchy dostaw były dość sztywne i stabilne. Przedsiębiorstwa produkcyjne analizowały rynek, wyłuskiwały z niego najlepszych partnerów a potem wspólnie realizowały działania opierając się o zaufanie i długotrwałe relacje. To doskonałe podejście w idealnym świecie. Niestety, świat idealny nie jest, a ostatnie lata pokazały nam, że w środowisku mogą zaistnieć takie czynniki, które zaburzą nawet najlepiej funkcjonujące schematy postępowania. Pandemia wyłączyła wielu producentów na całe miesiące. Dla wielu przedsiębiorstw był to prawdziwy dramat, bo mogli utracić klientów, którzy nadal byli zainteresowani kupowaniem. Co więcej – pojawiały się nowe szanse sprzedażowe, ale zerwane łańcuchy dostaw uniemożliwiały skorzystanie z tej możliwości. 

Dziś analogiczną sytuację wywołuje wojna w Ukrainie. Europejscy producenci nie mogą sprowadzać wielu kluczowych surowców czy półproduktów nie tylko ze wschodu Europy, ale także z Chin. Potrzebę szybszego reagowania na zmienność czynników powiększa też globalizacja, rosnąca konkurencja cenowa i skracanie się cyklu życia produktów. Wytwórcy dóbr coraz częściej stają przed potrzebą reorganizacji swoich łańcuchów dostaw. A to oznacza, że logistykę czeka poważna zmiana w zarządzaniu. Na czym polega zmiana? W centrum procesu stawia się klienta i jego potrzebę. Wokół zaś tworzy sieć współpracujących partnerów, którzy chcą tę potrzebę wspólnie zaspokoić. Partnerów, którzy są gotowi dostarczyć klientowi końcową wartość dzięki stałej komunikacji, elastycznemu podejściu i bieżącym zmianom w procesach. 

Jeśli nasz klient otrzymuje duże zamówienie i potrzebuje sprowadzić na jego rzecz kilka ton określonego surowca, wartością, którą stawiamy sobie za cel  jest mu ten surowiec dostarczyć i pozwolić mu zrealizować jego cele biznesowe. Elastycznego podejścia może wymagać od nas to, skąd i jakimi drogami ten surowiec zostanie mu sprowadzony. W przypadku zaistnienia trudności np. z przejazdem przez określone terytoria, bieżąca komunikacja z klientem powinna prowadzić do współdecydowania o tym, jakie alternatywy realizacji dostawy będą dla niego korzystniejsze np. nieco dłuższe ale zachowujące cenę wyjściową czy też pozwalające utrzymać termin ale za to droższe. 

Od operatora logistycznego wymaga się więc wiedzy o rynku, narzędzi analitycznych umożliwiających przeprowadzenie symulacji, szerokiej sieci partnerów oraz sprawnej komunikacji zarówno z klientem jak i z partnerami. Ważna jest także sprawność w zarządzaniu, by umieć szybko wychwycić zbliżające się kłopoty i równie szybko reagować na zmiany. Zmiany w otoczeniu biznesowym przedsiębiorstwa to zarówno źródło szans, jak i zagrożeń. Operatorzy logistyczni, którzy nauczą się szybko reagować na zmiany i dopasowywać do nich swój model biznesowi, zwiększają swoją szansę na wygraną! Nie tylko dziś, gdy tak wiele czynników wpływa na niepewność procesów logistycznych. Ale także jutro, gdy z tych nowych metod działania  będą mogły wyrosnąć nowe strategie konkurencyjne. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close