Pasmo sukcesów CARGOTORU
Dobiega końca 2021 rok, który Komisja Europejska określiła Europejskim Rokiem Kolei. Był to zdecydowanie bardzo korzystny rok dla spółki CARGOTOR, która zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze.
Park Logistyczny Małaszewicze coraz bliżej
Rok rozpoczęły konsultacje inwestorskie nt. Parku Logistycznego Małaszewicze (PLM) – docelowo najnowocześniejszego i największego hubu przeładunkowego w Europie.
Konsultacje te prowadzono w ramach realizowanego przez CARGOTOR projektu 2015-PL-TM-0037-S „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza nr 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią – prace studyjne”. Projekt ten uzyskał współfinansowanie (85% wartości netto projektu) przez instrument Unii Europejskiej „Łącząc Europę” w wysokości ponad 2,2 mln euro.
– To jest najlepszy moment, byśmy połączyli się we współdziałaniu, nie będzie lepszego. Razem możemy sprawić, że chińska koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku przekształci się w autentyczną korzyść dla Polski. O charakterze cywilizacyjnym, ekonomicznym i społecznym – do wszystkich zaangażowanych w przewozy intermodalne mówił wówczas Andrzej Sokolewicz, prezes spółki CARGOTOR.
30 września br. Urząd Wojewódzki w Lublinie wydał decyzję o pozwoleniu na budowę PLM! Pozwolenie otworzyło firmie bramę do dalszej realizacji projektu i dało podstawę do wystąpienia do Komisji Europejskiej z wnioskiem o jego dofinansowanie oraz do ogłoszenia przetargu na projekt wykonawczy i na realizację robót budowlanych. Dokumenty zostaną złożone do 19 stycznia 2022 r.
11 października br. Spółka CARGOTOR złożyła do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wstępny wniosek o dofinansowanie projektu: „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza nr 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią”. Akceptacja wniosku pozwoli na skuteczne sfinansowanie budowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach.
Realizacja PLM ma również wymiar regionalny, o czym świadczy przyznanie Spółce przez Marszałka Województwa Lubelskiego certyfikatu „Marka Lubelskie”, m.in. za promocję regionu w kraju i za granicą.
Wzrost ilości intermodalnych wagonów
Z danych CARGOTORU wynika, że w pierwszym kwartale br. w porównaniu do roku 2020 nastąpił 70 proc. wzrost ilości wagonów intermodalnych w Małaszewiczach, transportowanych w obu kierunkach po szerokim torze. To ponad 40 tys. wagonów z kontenerami.
Globalna liczba wagonów przesyłanych przez Rejon Przeładunkowy Małaszewicze wzrosła o 11 proc. w okresie od stycznia do marca br. i wyniosła 172 tys. wagonów (po torze szerokim i normalnym). W kwietniu br. w porównaniu do marca br. nastąpił 12 proc. wzrost ilości wagonów intermodalnych w Małaszewiczach w obu kierunkach po szerokim torze. To ponad 15 tys. wagonów z kontenerami.
Wysoka pozycja w transkontynentalnej wymianie towarowej na Nowym Jedwabnym Szlaku
Pod koniec sierpnia br. został osiągnięty najwyższy wynik przepustowości w historii Małaszewicz. Przez szerokotorową infrastrukturę tego niezależnego zarządcy 29 sierpnia przejechało aż 18 składów na wyjeździe oraz 15 składów na wjeździe, co daje średnio wynik 16,5 par składu szerokotorowego na dobę. Ten najwyższy wynik w historii pokazał wysoką elastyczność układu torowego i potwierdził możliwości zwiększenia jego wykorzystania.
Tak też się stało kilka dni temu. Wraz z rozpoczęciem nowego rozkładu jazdy, od 12 grudnia 2021 r. liczba tras proponowanych przewoźnikom po torze 1520 mm (tor szeroki) ponownie zwiększyła się, tym razem do 16 tras na dobę. – To nasza odpowiedź na dynamicznie zmieniające się otoczenie rynkowe – wskazuje Andrzej Sokolewicz, prezes zarządu CARGOTOR.
Szereg cennych inicjatyw
CARGOTOR robi wszystko, aby Małaszewicze były zarządzane efektywnie. Spółka prężnie działa na różnych polach. Dzięki aktywnej współpracy ze szkołami kolejowymi, co roku zatrudnia kolejnych absolwentów. W ciągu ostatnich trzech lat w CARGOTOR znalazło zatrudnienie 20 absolwentów Technikum Kolejowego w Małaszewiczach.
W tym roku przedstawiciele firmy wzięli udział m.in. w kilku ważnych spotkaniach, jak chociażby w Forum Polska – Azja ,,Zbliżenia” 2021, gdzie rozmawiano o współpracy z Dalekim Wschodem, czy w konferencji ,,Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” organizowanej przez Intermodal News w Janowie Podlaskim.
Ponadto, firma zaangażowała się w Stowarzyszenie ,,Łączy nas granica”, poprzez które wspiera rodziny oraz funkcjonariuszy Straży Granicznej. 8 grudnia br. w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku, CARGOTOR uczestniczył w koncercie charytatywnym „Pomagamy razem III”, który patronatem honorowym objęła Pierwsza dama Rzeczypospolitej Polskiej, Agata Kornhauser-Duda.