Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Litwa i Turcja rozmawiają o korytarzu intermodalnym Bałtyk – Odessa

Koleje Tureckie (TCDD) oraz Koleje Litewskie (LTG) zamierzają wspólnie pracować nad rozwojem korytarza intermodalnego Turcja — Odessa — Kłajpeda, który umożliwi transport naczep koleją i statkami ro-ro. Współpraca ta ma otworzyć nowe możliwości przewozu ładunków do krajów skandynawskich.

Kilka dni temu delegacja LTG odwiedziła Turcję gdzie rozmawiano o uruchomieniu połączenia intermodalnego przez port Haydarpaşa w Stambule. Litwa i Turcja chcą rozbudować usługi intermodalne w oparciu o już funkcjonujące połączenia: pociąg Kłajpeda — Odessa, który kursuje raz na tydzień oraz Viking Train, który od 2003 kursuje na trasie Kłajpeda — Wilno — Mińsk — Iliczewsk. Viking Train pokonuje dystans 1734 km w 54 godziny. W ciągu ostatnich 17 lat pociąg ten przejechał łącznie dystans 4,5 mln km i przewiózł 580 tys. TEU.

Rozpatrywane są dwie opcje przedłużenia tych korytarzy transportowych do Turcji. Pierwsza wykorzystać ma żeglugę bliskiego zasięgu między portami ukraińskimi, a terminalem Haydarpaşa. Druga, planowana w późniejszym, okresie wykorzysta połączenie kolejowe przez Bułgarię i Rumunię.

Rozbudowa istniejących połączeń

Laurynas Bučalis, dyrektor ds. relacji międzynarodowych Kolei Litewskich zapowiedział, że planowane jest przedłużenie usługi Viking Train do portu Czarnomorsk, który ma przyjmować ładunki importowe z Turcji. Planowane jest uruchomienie regularnych przewozów między Czarnomorskiem a Kłajpedą. Każdy pociąg będzie mógł transportować 43 naczepy. Rocznie na tej trasie będzie można przewozić 4472 naczep.

Z portu Kłajpeda możliwy będzie dalszy transport ładunków do krajów skandynawskich oraz innych regionów w Północnej Europie. Wsród potencjalnych relacji wymieniane są serwisy do portu Trelleborg (Szwecja), Fredericia (Dania) i Kilonia (Niemcy). Turcja jest dużym eksporterem podzespołów dla branży automotive w Europie. Obecnie turecki eksport obsługiwany jest głównie przez port Triest.

Połączenie kolejowe przez Kłajpedę nie jest jedynym rozpatrywanym kierunkiem dla uruchomienia lądowo-morskiego korytarza Skandynawia — Turcja. Alternatywna trasa wiedzie przez Port Gdańsk. W październiku podpisano list intencyjny o współpracy zarządów portów Gdańsk i Odessa ws. uruchomienia korytarza transportowego. 

Czytaj też: Port Gdańsk planuje kolejowe połączenia z portami ukraińskimi

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close