Litwa i Turcja rozmawiają o korytarzu intermodalnym Bałtyk – Odessa
Koleje Tureckie (TCDD) oraz Koleje Litewskie (LTG) zamierzają wspólnie pracować nad rozwojem korytarza intermodalnego Turcja — Odessa — Kłajpeda, który umożliwi transport naczep koleją i statkami ro-ro. Współpraca ta ma otworzyć nowe możliwości przewozu ładunków do krajów skandynawskich.

Kilka dni temu delegacja LTG odwiedziła Turcję gdzie rozmawiano o uruchomieniu połączenia intermodalnego przez port Haydarpaşa w Stambule. Litwa i Turcja chcą rozbudować usługi intermodalne w oparciu o już funkcjonujące połączenia: pociąg Kłajpeda — Odessa, który kursuje raz na tydzień oraz Viking Train, który od 2003 kursuje na trasie Kłajpeda — Wilno — Mińsk — Iliczewsk. Viking Train pokonuje dystans 1734 km w 54 godziny. W ciągu ostatnich 17 lat pociąg ten przejechał łącznie dystans 4,5 mln km i przewiózł 580 tys. TEU.
Rozpatrywane są dwie opcje przedłużenia tych korytarzy transportowych do Turcji. Pierwsza wykorzystać ma żeglugę bliskiego zasięgu między portami ukraińskimi, a terminalem Haydarpaşa. Druga, planowana w późniejszym, okresie wykorzysta połączenie kolejowe przez Bułgarię i Rumunię.
Rozbudowa istniejących połączeń
Laurynas Bučalis, dyrektor ds. relacji międzynarodowych Kolei Litewskich zapowiedział, że planowane jest przedłużenie usługi Viking Train do portu Czarnomorsk, który ma przyjmować ładunki importowe z Turcji. Planowane jest uruchomienie regularnych przewozów między Czarnomorskiem a Kłajpedą. Każdy pociąg będzie mógł transportować 43 naczepy. Rocznie na tej trasie będzie można przewozić 4472 naczep.
Z portu Kłajpeda możliwy będzie dalszy transport ładunków do krajów skandynawskich oraz innych regionów w Północnej Europie. Wsród potencjalnych relacji wymieniane są serwisy do portu Trelleborg (Szwecja), Fredericia (Dania) i Kilonia (Niemcy). Turcja jest dużym eksporterem podzespołów dla branży automotive w Europie. Obecnie turecki eksport obsługiwany jest głównie przez port Triest.
Połączenie kolejowe przez Kłajpedę nie jest jedynym rozpatrywanym kierunkiem dla uruchomienia lądowo-morskiego korytarza Skandynawia — Turcja. Alternatywna trasa wiedzie przez Port Gdańsk. W październiku podpisano list intencyjny o współpracy zarządów portów Gdańsk i Odessa ws. uruchomienia korytarza transportowego.
Czytaj też: Port Gdańsk planuje kolejowe połączenia z portami ukraińskimi