Transport intermodalny pozwala zredukować emisje przewozów nawet o 90%
Wykorzystanie transportu intermodalnego pozwala obniżyć emisje CO2 powodowaną przez przewóz ładunków o 60-90% w porównaniu z długodystansowymi przewozami samochodami. Niższa emisja wynika z większej efektywności energetycznej jak i lepszego wykorzystania technologii bezemisyjnych — wynika z badania wykonanego d-fine na zlecenie Międzynarodowej Unii Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych.

UIRR przedstawiło wyniki kolejnego raportu o tym jak transport intermodalny może przyczynić się do zmniejszenia wpływu przewozów cargo na emisje gazów cieplarnianych. Poprzednie takie badanie wykonane zostało w 2003 r. Wynikało z niego, że transport intermodalny pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla średnio o 45% licząc emisyjność dla calej usługi przewozu od drzwi do drzwi w porównaniu z przewozami samochodami.
Organizacja branżowa postanowiła wykonać powtórkę z badania, gdyż od 2003 r. zaszło w europejskim transporcie towarowym szereg zmian. Wolumen przewozów intermodalnych zwiększył się o 90% w latach 2009 — 2019. Na część szlaków wprowadzono pociągi o długości 740 m. W terminalach intermodalnych rozpoczęto proces elektryfikacji operacji przeładunkowych. Zmieniły się także samochody ciężarowe, w których wprowadzono nowe, bardziej ekologiczne silniki. Te czynniki powodują, że wyniki z 2003 r. należy uznać za nieaktualne.
W nowym badaniu przyjęto metodologię pomiaru emisji dla całej usługi od drzwi do drzwi. Użyto kalkulatorów emisji dla transportu towarowego i operacji terminalowych. Przeanalizowano emisje CO2 dla transportu całopojazdowego i kombinowanego na 10 relacjach w tym na trasie Venlo — Poznań. W analizie wzięto pod uwagę zarówno najczęściej stosowane rozwiązanie techniczne, jak też najlepsze dostępne technologie dla transportu intermodalnego i samochodowego. Wzięto też pod uwagę scenariusz przewozu ciężkiego ładunku i typowego ładunku. Bada intermodalny przewóz naczep i kontenerów.
Wyraźne korzyści
A wykonanej analizy wynika, że transport intermodalny cechuje się mniejszym o 40 do 70% zużyciem energii niż przewozy samochodowe. Największa różnica w emisji CO2 odnotowana została na trasie Dourges Lyon, co wynika z faktu, że szlak ten wykorzystuje kolej elektryczną, a francuska energetyka cechuje się jednym z najniższych wskaźników emisyjności (dzięki wysokiemu udziałowi energii atomowej w miksie). Najmniejsza redukcja oszacowana została na trasie Malmo — Duisburg, choć i tu wyniosła 63%. Na trasie Venlo — Poznań transport intermodalny pozwala zmniejszyć emisje CO2 o 71%.
— Uczestnicy kampanii CT4EU europejskiej branży intermodalnej zostali poproszeni o poinformowanie o wynikach tych badań w krajach Unii Europejskiej, regionalnym i lokalnym politykom, aby zwiększyć ich świadomość o możliwościach i zaletach transportu kombinowanego. Głównym naszym celem jest uczynienie transportu intermodalnego częścią polityki transportowej każdego kraju, w celu osiągnięcia neutralności węglowej. Sprawmy, by to się wydarzyło — apeluje Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR.
Czytaj też: UE musi zintensyfikować działania na rzecz rozwoju transportu intermodalnego