Partnerzy portalu

Transport intermodalny pozwala zredukować emisje przewozów nawet o 90%

Tagi: Emisje CO2, UIRR,

Wykorzystanie transportu intermodalnego pozwala obniżyć emisje CO2 powodowaną przez przewóz ładunków o 60-90% w porównaniu z długodystansowymi przewozami samochodami. Niższa emisja wynika z większej efektywności energetycznej jak i lepszego wykorzystania technologii bezemisyjnych — wynika z badania wykonanego d-fine na zlecenie Międzynarodowej Unii Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych.

fot. CO2

UIRR przedstawiło wyniki kolejnego raportu o tym jak transport intermodalny może przyczynić się do zmniejszenia wpływu przewozów cargo na emisje gazów cieplarnianych. Poprzednie takie badanie wykonane zostało w 2003 r. Wynikało z niego, że transport intermodalny pozwala na redukcję emisji dwutlenku węgla średnio o 45% licząc emisyjność dla calej usługi przewozu od drzwi do drzwi w porównaniu z przewozami samochodami.

Organizacja branżowa postanowiła wykonać powtórkę z badania, gdyż od 2003 r. zaszło w europejskim transporcie towarowym szereg zmian. Wolumen przewozów intermodalnych zwiększył się o 90% w latach 2009 — 2019. Na część szlaków wprowadzono pociągi o długości 740 m. W terminalach intermodalnych rozpoczęto proces elektryfikacji operacji przeładunkowych. Zmieniły się także samochody ciężarowe, w których wprowadzono nowe, bardziej ekologiczne silniki. Te czynniki powodują, że wyniki z 2003 r. należy uznać za nieaktualne.

W nowym badaniu przyjęto metodologię pomiaru emisji dla całej usługi od drzwi do drzwi. Użyto kalkulatorów emisji dla transportu towarowego i operacji terminalowych. Przeanalizowano emisje CO2 dla transportu całopojazdowego i kombinowanego na 10 relacjach w tym na trasie Venlo — Poznań. W analizie wzięto pod uwagę zarówno najczęściej stosowane rozwiązanie techniczne, jak też najlepsze dostępne technologie dla transportu intermodalnego i samochodowego. Wzięto też pod uwagę scenariusz przewozu ciężkiego ładunku i typowego ładunku. Bada intermodalny przewóz naczep i kontenerów. 

Wyraźne korzyści

A wykonanej analizy wynika, że transport intermodalny cechuje się mniejszym o 40 do 70% zużyciem energii niż przewozy samochodowe. Największa różnica w emisji CO2 odnotowana została na trasie Dourges Lyon, co wynika z faktu, że szlak ten wykorzystuje kolej elektryczną, a francuska energetyka cechuje się jednym z najniższych wskaźników emisyjności (dzięki wysokiemu udziałowi energii atomowej w miksie). Najmniejsza redukcja oszacowana została na trasie Malmo — Duisburg, choć i tu wyniosła 63%. Na trasie Venlo — Poznań transport intermodalny pozwala zmniejszyć emisje CO2 o 71%. 

— Uczestnicy kampanii CT4EU europejskiej branży intermodalnej zostali poproszeni o poinformowanie o wynikach tych badań w krajach Unii Europejskiej, regionalnym i lokalnym politykom, aby zwiększyć ich świadomość o możliwościach i zaletach transportu kombinowanego. Głównym naszym celem jest uczynienie transportu intermodalnego częścią polityki transportowej każdego kraju, w celu osiągnięcia neutralności węglowej. Sprawmy, by to się wydarzyło — apeluje Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR.

Czytaj też: UE musi zintensyfikować działania na rzecz rozwoju transportu intermodalnego

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close