Właściciele BCT i GCT walczą o koncesję na prowadzenie terminalu kontenerowego w Porcie Gdynia
W przetargu Zarządu Morskiego Portu Gdynia na dzierżawę terenów o powierzchnii 660 tys. mkw, na których części znajduje się terminal BCT wpłynęły dwie oferty złożone przez właścicieli obecnie funkcjonujących w Gdyni portów kontenerowych.

15 listopada ZMP Gdynia otworzył oferty w przetargu na tereny obejmujące działkę, na której obecnie mieści się BCT. Wyłoniona w postępowaniu firma będzie przez 30 lat zarządzać terminalem kontenerowym oraz tymczasowym magazynem elementów morskich farm wiatrowych.
Jak poinformowała Polska Agencja Prasowa, w postępowaniu wpłynęły oferty International Container Terminal Services, do której należy BCT oraz spółki Gdynia Container Terminal – GCT, z grupy Hutchison Ports, właściciela terminalu GCT.
Następnym etapem postępowania będzie analiza ofert, decyzja o dopuszczeniu do postępowania i negocjacje. Oferenci zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert, które zadecydują o zwycięstwie w przetargu. Zarząd Morskiego Portu Gdynia liczy, że nowa umowa z operatorem terminalu zostanie zawarta w I kwartale 2022 r.
O wyborze inwestora zadecydują takie kryteria jak szacowane przychody, liczba przeładowanych kontenerów i przedstawiona propozycja przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Oferenci zobligowani byli do kontaktu z właścicielami polskich koncesji na morskie farmy wiatrowe w celu przedstawienia warunków niezbędnych dla zagospodarowania terenu.
W 2003 roku, ZMPG sprzedał 100 proc. udziałów w BCT. Zarząd portu pozostał jednak właścicielem, zajmowanych przez filipińskie ICTSI gruntów, budynków i budowli, które zostały oddane BCT w użytkowanie na okres 20 lat. Obecna umowa dzierżawy gruntów i budowli terminalu intermodalnego BCT kończy się w przyszłym roku.