Partnerzy portalu

Jak narodził się kod kreskowy?

Tagi: kod kreskowy,

Mały, zgrabny, estetyczny i łatwy do umieszczenia na niemal każdej powierzchni. Skąd wziął się ten system kreseczek, bez którego trudno dziś wyobrazić sobie jakikolwiek obrót towarów?

fot. Klaus-Dieter Keller Wikimedia Commons

Jest rok 1932. Gospodarka światowa regeneruje się po I Wojnie Światowej, Stany Zjednoczone zmagają się w Wielkim Kryzysem. Pracownik Uniwersytetu Harwardzkiego, Wallace Flint zaprasza studentów do udziału w eksperymencie. Mają wspólnie wymyśleć sposób na zautomatyzowane dostarczanie kasjerowi produktu z magazynu. Powstaje rozwiązanie polegające na tym, że klient po wybraniu produktu z katalogu pobiera specjalną, perforowaną kartę, którą przekazuje kontrolerowi. Ten umieszcza ją w czytniku, a system odczytawszy charakterystykę produktu dostarcza kasjerowi produkt z magazynu automatycznie. Klientowi drukuje się rachunek, a system magazynowy koryguje stan zapasów. Proste i przyszłościowe!

Ten eksperyment stał się impulsem do rozwoju systemu kodów kreskowych, których obecnie każdego dnia skanuje się ponad 5 mld!

Pierwsze kody kreskowe

W 1948 na Politechnice Drexel w Philadelphi, doktorant Bernard Silver wraz z Normanem Woodlandem podjęli się pogłębionych badań nad opracowaniem systemu do automatycznego odczytywania informacji o produktach. Już rok później złożyli oni wniosek patentowy „Urządzenia i metody klasyfikacji”, opisujący pierwszy kod kreskowy, który popularnie nazywany był tarczą strzelniczą (z ang. Bull’s eye). Kod składał się wówczas z serii koncentrycznych okręgów o różnych odległościach. Ponoć doprowadził do tego przypadek. Woodland siedząc na leżaku na plaży i zastanawiając się nad możliwością powiązania towaru z urządzeniem odbiorczym, rysował palcem na piasku różne układy. W pewnym momencie przeciągnął opuszkami palców tak, że narysował cztery różne linie. Na tej podstawie zaczął tworzyć układ okręgów o różnych wariantach co do grubości, długości i odległości linii. 

Kolejne prace zmieniły układ linii na pionowy, a zwiększenie liczby kresek oraz zróżnicowanie ich grubości powiększyło możliwość zakodowania danych. Już przy 10 kreskach można było zakodować 1023 stany. A to oznaczało, że potencjał użycia kodu mógł być znacznie szerszy niż zastosowanie go w ramach jednego magazynu czy sklepu. Niestety, obaj twórcy nie zarobili na swoim wynalazku, a Bernard Silver zmarł zanim jeszcze gospodarka na dobre zainteresowała się wykorzystaniem kodów kreskowych. 

Wprowadzenie kodów do gospodarki

Pierwsze na większą skalę wykorzystania systemu podjęło się Stowarzyszenie Kolei Amerykańskich, które przyjęło w 1967 optyczny kod kreskowy do oznaczania wagonów kolejowych. W ciągu kolejnych siedmiu lat oznaczono w ten sposób 95% floty kolejowej.

Jednak, aby system nabrał rozmachu i mógł zostać wykorzystany w szeroko pojętej gospodarce, trzeba było wzmocnić rozwiązania w dwóch obszarach: jednolitym podejściu do oznakowywania towarów oraz rozwoju czytników takich oznakowań.

Narodowe Stowarzyszenie ds. Łańcuchów Żywności NAFC (The National Association of Food Chains) powierzyło prace nad rozwojem systemu firmie Logicon Inc. Tam opracowano uniwersalny kod identyfikacyjny produktów spożywczych.  W 1970 roku w USA rozpoczął działalność Komitet do spraw Jednolitego Kodu, który w 1973 przy współpracy z IBM przeanalizował dostępne na rynku opcje kodów, a następnie jako obowiązujący wybrał i zatwierdził kod kreskowy UPC (Universal Product Code).

Do odczytywania kodu ostatecznie posłużył wynalazek Theodore Maiman’a. Opracowany przez niego pierwowzór lasera okazał się być, po odpowiednich modyfikacjach, dobrym rozwiązaniem dla skanowania kodów. Opracowany na tej bazie skaner, wyprodukowany przez firmę NCR Corp. posłużył do pierwszego, historycznego sczytania kodu kreskowego UPC. Miało to miejsce 26.06.1974 w supermarkecie Marsh w Troy, a zeskanowano tam opakowanie gum owocowych Wrigley. Tę historyczną paczkę gum można dziś oglądać w Smithsonian Institution’s National Museum of American History.

Wciąż jednak odbierano kody kreskowe i ich skanowanie jako swego rodzaju nowinkę, gadżet techniczny wykorzystywany na poziomie danej sieci sklepów. Dopiero ruch Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych zmienił to podejście. 1 września 1981 podjęto tam decyzję, by kodami kreskowymi oznaczano odtąd wszystkie produkty sprzedawane armii. To sprawiło, że nanoszenie kodów kreskowych zaczęto rozpatrywać jako zadanie producentów dóbr, a nie dopiero ich dystrybutorów. Zaczęła się prawdziwa rewolucja.

Kody kreskowe dzisiaj

Na początku lat 80-tych kreskowe stały się podstawą sklepowej identyfikacji. Szybko jednak zalety systemu dostrzeżono też poza handlem. W XXI wieku kody kreskowe są już masowo wykorzystywane wszędzie tam, gdzie jest potrzeba rejestracji i katalogowania obiektów. Widzimy je w magazynach, na pojazdach, w halach produkcyjnych czy szpitalach. Sprzyja temu ujednolicony na poziomie międzynarodowym standard znakowania.

Lawinowo zwiększająca się liczba danych sprawia, że prace nad rozwojem tego konceptu trwają nadal.  Spadkobiercą idei kodu kreskowego jest coraz powszechniejszy QR Code, który dzięki skomplikowanemu układowi zawartości, daje możliwość zapisania dużo większej ilości treści. Jego szerokiemu zastosowaniu sprzyja rozwój technologii telekomunikacyjnych i coraz powszechniejsze zastosowanie smartfonów połączonych z Internetem. 

I tak z pomysłu, jaki dziewięćdziesiąt lat temu narodził się w głowach studentów odległej uczelni, powstał gigantyczny biznes, którego odbiorcami jesteśmy każdego dnia.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close