Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal promowy w Świnoujściu rozwija usługi intermodalne

W Porcie Świnoujście prowadzone są prace związane z budową nowego publicznego terminalu promowego. Projekt ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na przewozy ro-ro oraz intermodalny transport naczep. 

fot. ZMPSiŚ

— Położone już są nowe tory, a obecnie trwa łączenie nowego układu torowego ze starym. W ramach realizowanego projektu zamówiliśmy dwa reachstackery, a także ciągniki siodłowe i naczepy samonośne do przeładunków intermodalnych. Obecnie czekamy na dostarczenie tego sprzętu przez wykonawców — powiedział Marek Kowalewski, prezes Terminalu Promowego Świnoujście.

Prace budowlane na nowym terminalu mają być zakończone w trzecim kwartale 2022 r. natomiast uruchomienie działalności tego obiektu zaplanowano na 1 stycznia 2023 r. Obecnie naczepy do terminalu promowego w Świnoujściu przewożone są samochodami. Planowane jest jednak umożliwienie przeładunku z promów na pociągi, tak jak to realizowane jest obecnie w porcie Trelleborg, z którego naczepy są transportowane koleją m.in. do Oslo i Sztokholmu. 

— Obecnie pracujemy nad uruchomieniem od 2023 r. połączenia intermodalnego. Terminal będzie gotowy, ale żeby funkcjonował musi być uruchomione połączenie. Rozmawiamy z operatorami, którzy takie połączenia realizują w Polsce i Europie — zapewnił Marek Kowalewski. 

Rosnące przewozy

Świnoujski terminal przeładowuje ok 25 tys. samych naczep rocznie. Ten rodzaj przewozów jednak szybko się rozwija. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2021 r. przeładunki te wzrosły w Świnoujściu o 28% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Promy zawijające do tego portu przewożą też ok. pól miliona zestawów drogowych rocznie. 

— Nasz partner po drugiej stronie Bałtyku, czyli port Trelleborg przeładowuje ok 130 tys. naczep rocznie i ma rozwinięte intermodalne połączenia kolejowe. To pokazuje, że potencjał dla tego typu przeładunków jest duży — uważa prezes Terminalu Promowego Świnoujście.

Dla rozwoju przewozów intermodalnych z Terminalu Promowego Świnoujście kluczowa będzie modernizacja linii kolejowej C-E 59, która jest jedną z magistral sieci TEN-T. Przebudowa linii Świnoujście — Szczecin Dąbie została uwzględniona w zamierzeniach inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021 — 2030. 

Budowa nowego terminalu promowego w Świnoujściu rozpoczęła się w 2019 r. Jesienią 2020 zakończono budowę nowej estakady nad stacją kolejową. Priorytetem tej inwestycji jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Koszt inwestycji wynosi 185 mln zł. Projekt jest dofinansowany z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę). 

Czytaj też: Nowe kierunki transportu intermodalnego wspierają rozwój polskich portów

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close