Terminal promowy w Świnoujściu rozwija usługi intermodalne
W Porcie Świnoujście prowadzone są prace związane z budową nowego publicznego terminalu promowego. Projekt ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na przewozy ro-ro oraz intermodalny transport naczep.
— Położone już są nowe tory, a obecnie trwa łączenie nowego układu torowego ze starym. W ramach realizowanego projektu zamówiliśmy dwa reachstackery, a także ciągniki siodłowe i naczepy samonośne do przeładunków intermodalnych. Obecnie czekamy na dostarczenie tego sprzętu przez wykonawców — powiedział Marek Kowalewski, prezes Terminalu Promowego Świnoujście.
Prace budowlane na nowym terminalu mają być zakończone w trzecim kwartale 2022 r. natomiast uruchomienie działalności tego obiektu zaplanowano na 1 stycznia 2023 r. Obecnie naczepy do terminalu promowego w Świnoujściu przewożone są samochodami. Planowane jest jednak umożliwienie przeładunku z promów na pociągi, tak jak to realizowane jest obecnie w porcie Trelleborg, z którego naczepy są transportowane koleją m.in. do Oslo i Sztokholmu.
— Obecnie pracujemy nad uruchomieniem od 2023 r. połączenia intermodalnego. Terminal będzie gotowy, ale żeby funkcjonował musi być uruchomione połączenie. Rozmawiamy z operatorami, którzy takie połączenia realizują w Polsce i Europie — zapewnił Marek Kowalewski.
Rosnące przewozy
Świnoujski terminal przeładowuje ok 25 tys. samych naczep rocznie. Ten rodzaj przewozów jednak szybko się rozwija. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2021 r. przeładunki te wzrosły w Świnoujściu o 28% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Promy zawijające do tego portu przewożą też ok. pól miliona zestawów drogowych rocznie.
— Nasz partner po drugiej stronie Bałtyku, czyli port Trelleborg przeładowuje ok 130 tys. naczep rocznie i ma rozwinięte intermodalne połączenia kolejowe. To pokazuje, że potencjał dla tego typu przeładunków jest duży — uważa prezes Terminalu Promowego Świnoujście.
Dla rozwoju przewozów intermodalnych z Terminalu Promowego Świnoujście kluczowa będzie modernizacja linii kolejowej C-E 59, która jest jedną z magistral sieci TEN-T. Przebudowa linii Świnoujście — Szczecin Dąbie została uwzględniona w zamierzeniach inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021 — 2030.
Budowa nowego terminalu promowego w Świnoujściu rozpoczęła się w 2019 r. Jesienią 2020 zakończono budowę nowej estakady nad stacją kolejową. Priorytetem tej inwestycji jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Koszt inwestycji wynosi 185 mln zł. Projekt jest dofinansowany z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).
Czytaj też: Nowe kierunki transportu intermodalnego wspierają rozwój polskich portów