Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

TOP-10 największych lotniczych portów towarowych w 2020 r.

Największe na świecie lotnicze węzły towarowe odnotowały w 2020 r. wzrost przeładunków pomimo reperkusji, jakie wywołała w transporcie powietrznym, szczególnie pasażerskim, pandemia covid-19.

TOP-10 największych lotniczych portów towarowych w 2020 r.

Nastąpiła zarówno zmiana lidera, jak i duże przetasowania w kolejności w porównaniu z listą TOP-10 z 2019 r., w tym spadek dwu portów poza nią i awans dwu innych.

Poniższe dane pochodzą z zestawienia Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI).

Ogólne dane

W pierwszych 10 największych na świecie portach towarowych wolumen towarów wzrósł w 2020 r. o 3 proc. – do 30,5 mln ton.
To diametralnie inna sytuacja, niż która wystąpiła na całym rynku. Według szacunków, globalne przeładunki cargo lotniczego zmalały w ub. roku o 8,9 proc. rdr, do ok. 110 ton.

„Wzrost przeładunków w węzłowych portach TOP-1) można przypisać większemu popytowi na towary konsumpcyjne kupowane online, na produkty farmaceutyczne oraz medyczne środki ochrony indywidualnej” – komentuje ACI.

Przypomina, że przewozy cargo zakłóciło uziemienie samolotów pasażerskich, które wcześniej miały ok. połowy udziału w tym rynku.
W tej sytuacji spedytorzy, aby utrzymać łańcuchy dostaw w ruchu, zwrócili się gremialnie do wyspecjalizowanych przewoźników towarowych, z flotami frachtowców. W efekcie zyskały te porty lotnicze, które są mniej zależne od operatorów pasażerskich i to one zanotowały ponadprzeciętną poprawę wyników.

Zmiany w TOP-10

Najbardziej godną uwagi zmianą w wśród TOP-10 były większe o 6,7 proc. – do 4,6 mln ton –   przeładunki w amerykańskim porcie Memphis International. Jest on krajowym węzłem dla jednego z największego na świecie przewoźnika cargo lotniczego – FedEx.

Samolot FEDEX na lotnisku w Memphis. Źródło Memphis International Airport


FedEx użytkuje największą na świecie flotę frachtowców (ponad 680 sztuk) i obsługuje więcej ładunków, szczególnie paczek i przesyłek kurierskich, niż jego rywale typu: DHL, TNT Express, FedEx. Zatrudnia na świecie 245 tys. osób. W 2020 r. FedEx uzyskał 69,2 mld USD przychodów (o 0,7 proc. mniejsze niż w 2019 r.), jego zysk netto sięgał 1,3 mld USD (był ponad dwukrotnie wyższy rdr).
Na zakłóceniach z powodu pandemii, w tym dużej utraty przewozów pasażerskich i braku mocy przewozowych w samolotach osobowych, stracił natomiast port lotniczy w Hongkongu (-7,1 proc. rdr.).
Największy wzrost obrotów był udziałem portu Anchorange (+15 proc.), a oprócz Hongkongu spadek miał jeszcze tylko port Doha (Zjednoczone Emiraty Arabskie).
Na liście TOP-10 za 2020 r. pojawiły się porty: Los Angeles, dzięki większym o 6,6 proc. przeładunkom w ub.r. i Miami International (+2,2 proc.), kosztem portów: Tokyo Narita i Dubai International.

Czytaj również: Rynek cargo lotniczego pęka w szwach

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close