Filar techniczny IV Pakietu Kolejowego wszedł w życie
Minął termin na implementację przepisów IV Pakietu Kolejowego. Nowe europejskie regulacje mają ułatwić integrację krajowych systemów kolejowych, co jest warunkiem koniecznym do zwiększenia udziału transportu szynowego, w tym zwłaszcza intermodalnego w europejskich przewozach towarowych.

Z końcem października minął termin na wdrożenie tzw. filaru technicznego IV Pakietu Kolejowego. Europejska Agencja Kolejowa (ERA) stała się odtąd organem certyfikującym wydającym decyzje od dopuszczeniu do ruchu pojazdów kolejowych oraz certyfikaty bezpieczeństwa dla przewoźników i przejęła część zadań, które dotychczas wykonywały krajowe agencje bezpieczeństwa kolejowego (w Polsce Urząd Transportu Kolejowego). ERA stała się również organem certyfikującym elementy systemu ERTM/ETCS. Krajowe agencje kolejowe będą nadal wydawać dopuszczenia do eksploatacji urządzeń infrastruktury kolejowej, a także dopuszczenia do ruchu pojazdów i certyfikaty bezpieczeństwa dla przewoźników, którzy będą świadczyć usługi tylko na terenie jednego kraju. UTK pełni także rolę przedstawicielstwa ERA w Polsce.
Dotychczas przewoźnik, który chciał świadczyć usługi na ternie dwóch lub większej liczby państw członkowskich musiał starać się o dopuszczenie przez odpowiednie organy w każdym z tych państw osobno. Stanowiło to utrudnienie zwłaszcza dla przewoźników działających na rynku przewozów intermodalnych, gdyż te zazwyczaj realizowane są na trasach międzynarodowych. Od 31 października wystarczy tylko jedna aplikacja za pomocą narzędzia One-Stop Shop IT (OSS) które udostępniła ERA.
Większa konkurencyjność kolei
Nowe uproszczone procedury sprawią, że europejski system kolejowy stanie się bardziej transparentny, efektywniejszy i konkurencyjny w stosunku do transportu samochodowego.
— Wydaliśmy już ponad 1 000 decyzji i zezwolenia na ponad 10 000 pojazdów. Rozszerzając nasze kompetencje na całą UE, osiągamy kolejny kamień milowy na drodze do Jednolitego Europejskiego Obszaru Kolejowego, pomagając kolei stać się środkiem transportu XXI wieku — powiedział Josef Doppelbauer, dyrektor zarządzający ERA.
IV Pakiet Kolejowy to szereg przepisów uchwalonych przez Parlament Europejski i Radę UE w 2016 r. Celem tych regulacji było utworzenie w Europie jednego rynku kolejowego. Dotychczas każda krajowa sieć kolejowa cechowała się odrębnymi regulacjami technicznymi i formalnymi co utrudniało prowadzenie działalności na terenie kilku państw członkowskich. Stanowiło to istotny hamulec w rozwoju transportu intermodalnego, który w Europie ma mniejszy udział w przewozach towarowych niż w Chinach czy USA. IV Pakiet Kolejowy podzielono na dwa tzw. filary: rynkowy i techniczny, którego wejście w życie odłożono do końca października z powodu epidemii koronawirusa.