Partnerzy portalu

Covid-19 stworzył nowe szanse dla zwiększenia intermodalu NJS

Tagi:

Intermodalny transport kolejowy na trasie Chiny – Europa może być długoterminowym beneficjentem przewozów drobnicy w kontenerach. Jego obecny wolumen szacuje się na 5 – 6 proc. całkowitej zdolności przewozowej. Ilości wożonych pociągami towarów w kontenerach szybko rośnie, a jego konkurencyjność i atrakcyjność nadal poprawiają inwestycje.

Covid-19 stworzył nowe szanse dla zwiększenia intermodalu NJS
Fot: Holger Schué / Pixabay

Pośrednio przyczyniła się do tego pandemia koronawirusa. Silnie nadwyrężona została wiarygodność usług transportu morskiego, gdyż armatorzy przestali obsługiwać niektóre porty a nawet stałe połączenia oraz okresowo zakotwiczyli wiele kontenerowców. Zarazem uziemienie samolotów pasażerskich (przewożących ponad połowę towarów drogą powietrzną) spowodowało niedobór mocy przewozowych i silnie wywindowało ceny frachtu cargo lotniczego. To skłoniło wielu spedytorów na zlecania transportu towarów z Chin do Europy koleją. Część z nich rozpoczęła taki transport na zasadzie testów i porównań, wynika z informacji portalu LloydsLoadingList.

W opinii dla portalu Martina Holsta-Mikkelsena, szefa działu transportu morskiego na Europę w firmie spedycyjnej Flexport, intermodalny transport kolejowy na trasie Chiny – Europa może być długoterminowym beneficjentem przewozów drobnicy w kontenerach. Jego zdolności przewozowe i wolumeny szybko rosną, a inwestycje nadal poprawiają jego konkurencyjność i atrakcyjność.

Ekspert przypomina, że wolumeny transportu kolejowego towarów z Azji do Europy i z powrotem od kilku lat się podwajają. W kwietniu 2020 r., ostatnim miesiącu, dla którego – według niego – dostępne są wiarygodne statystyki, przewieziono 90 tys. TEU towarów, co stanowiło właśnie około 5 – 6 proc. zdolności transportowych Azji i Europy (ok. 1,5 – 1,8 mln TEU).

Także Holst-Mikkelsen podkreśla, że długoterminowa atrakcyjność opcji transportu kolejowego wynika z krótszego czasu przewozu port nadania – port odbioru. Dla pociągów tranzit time wynosi z Chin do Europy Środkowej do 18 dni, podczas transportu morskiego – do 35 dni.

„Jeśli uwzględnić, że niektóre zakłady produkcyjne znajdują się w głębi lądu w Chinach, skąd daleko od głównych portów i dlatego trzeba użyć transportu samochodowego lub barek wodnych, aby dostać się do portu bazowego, to różnica czasu tranzytu staje się jeszcze bardziej widoczne. W wielu wypadkach spedytor zyskuje 10, a nawet 15 dni na dostawie ładunku, a dodatkowe koszty transportu niwelują istotnie różnicę w transporcie tylko drogą morską i kolejową” – powiedział ekspert Flexport.

W jego opinii, dalszy wzrost przewozów intermodalnych z Chin jest prawdopodobny w miarę kontynuowania inwestycji w tamtejszą infrastrukturę, co umożliwi Chinom obniżenie poziomu dotacji (według wcześniejszych planów, poziom dotacji do pociągu ekspediowanego do Europy miał być obniżony w 2023 r.).

Wszyscy operatorzy terminali, którzy są zaangażowani w wymianę handlową z Europą, inwestują w budowę terminali. Widzimy także, że zwiększa to szybko zarówno przepustowość, jak i niezawodność transportu. Tak więc kolej pojawiła się jako produkt, który zdecydowanie rośnie i wygląda na to, że ma jeszcze rezerwy rozwoju na dłuższy czas”, stwierdza HolstMikkelsen.

Przypomnijmy, że w lipcu z chińskich miast do europejskich podróżowało 1232 pociągi towarowe – najwięcej w ciągu jednego miesiąca i o 68 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2019 roku.

W okresie pierwszych siedmiu miesięcy br. NJS kursowało ok. 6354 pociągów (o czym pisaliśmy tutaj). Zapowiada się zatem nowy rekordowy poziom uruchamianych pociągów w całym 2020 roku, po ok. 8000 w 2019 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close