Partner portalu

Powrócił boom w żegludze kontenerowej, przewoźnicy liczą na zyski

Od połowy lipca do połowy sierpnia do pracy powróciło 90 zakotwiczonych wcześniej kontenerowców, o łącznej zdolności przewozowej 600 tys. TEU. To był pierwszy w tym roku okres, kiedy bezczynna flota kontenerowców – licząc także rynek ich czarteru – nie przekraczała łącznej pojemności 1 mln TEU.

Powrócił boom w żegludze kontenerowej, przewoźnicy liczą na zyski
Zdjęcie: Aline Dassel z Pixabay

Ponieważ przewoźnicy nadal przywracają wygaszone wcześniej stałe rejsy i dodają dodatkowe statki do ich obsługi, świadczy to o ożywieniu w światowej wymianie towarowej, zarówno która się dokonała, jak i tej prognozowanej.

Dane te przedstawia brytyjska firma analityczna Alphaliner. Z jej najnowszego badania wynika, że według stanu na 17 sierpnia zacumowanych było 223 kontenerowców, o łącznej zdolności 969 tys. TEU, co stanowi 4,1 proc. globalnej zdolności całej floty. Co więcej, jak podkreśla  Alphaliner, nie wszystkie te statki są rzeczywiście pozbawione pracy, bowiem 11 z nich (każdy o pojemności 12.500 TEU) stoi w stoczniach, gdzie instalowane są płuczki (skrubbery), zmniejszające zawartość siarki w oleju napędowym.

Raport tej samej firmy konsultingowej z 20 lipca zanotował 313 statków zakotwiczonych, o pojemności 1,56 mln TEU, co stanowiło 6,6 proc. światowej floty, a raport z końca maja, czyli w szczycie pandemii –  551 kontenerowców o pojemności 2,72 mln TEU, tj. 11,6 proc. światowej floty. „W ostatnim miesiącu flota nieaktywnych kontenerowców spadła poniżej 1 mln TEU, ponieważ przewoźnicy wznowili kilka zawieszonych połączeń na trasach z Dalekiego Wschodu do Ameryki Północnej oraz z Dalekiego Wschodu do Europy. Linie żeglugowe uruchomiły też dodatkowe pętle w sezonie letnim” – skomentował Alphaliner.

Według jego analityków, zatrudnienie znajdują kontenerowce oceaniczne we wszystkich grupach pojemności (7 500 -12 500 TEU, 12 500 – 17 000 TEU, największe – do 23 000 TEU). „Przewoźnicy zaspokajają wysoki popyt, zwłaszcza w handlu transpacyficznym, gdzie MSC jeszcze w sierpniu  uruchomi dodatkową pętlę w szczycie sezonu, sprzedawaną pod nazwą Santana”, dodaje Alphaliner. Zauważa on ponadto, że z jednej strony do przywracania stałych połączeń zachęcają także wysokie stawki frachtu, a z drugiej – ich dalszy wzrost na niektórych liniach. Np. w umowach spot z Chin do portów zachodniego wybrzeża USA wzrosły one do historycznie wysokiego poziomu (3440 FEU/TEU) i są o 120 proc. wyższe niż rok temu. Stawki frachtu z Dalekiego Wschodu do portów Morza Północnego (i DCT Gdańsk) 21 sierpnia także wzrosły do najwyższego w tym roku poziomu 937 USD/TEU, a ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index miał wartość 1183,7 USD/TEU, podczas gdy rok temu 995 USD/TEU.

Takie połączenie tych czynników wskazuje na silny popyt konsumpcyjny w USA i Europie oraz usilne zabiegi chińskich eksporterów, by wysłać możliwie jak najwięcej produktów, przed potencjalną drugą falą koronawirusa, ocenia Alphaliner.

Patrz też: Armatorzy ostrożnie gospodarują statkami, podnoszą stawki frachtu i mają zyski

Rozwinięciem powyższych ocen są wnioski z analizy duńskiej firmy konsultingowej Sea-Intelligence. Według niej, ożywienie w przewozach oceanicznych, wysokie stawki frachtu i relatywnie niskie koszty operacyjne mogą sprawić, że przewoźnicy zanotują już w sierpniu i wrześniu wzrost przewozów w porównaniach rok do roku. Co więcej, sektor jako całość może podwoić w 2020 roku zysk, pomimo spadku wolumenów przewozów w I połowie roku.  Ta najnowsza analiza wyników przewoźników Sea-Intelligence kasuje zatem wcześniejsze jej prognozy z czarnym scenariuszem, że z powodu pandemii żegluga kontenerowa może ponieść w tym roku skumulowane straty w wysokości do 23 mld USD, przy zysku operacyjnym 5,9 mld USD w 2019 r.

Jeżeli sytuacja na rynku nie ulegnie istotnej zmianie w IV kwartale, to przewoźnicy mogą liczyć w 2020 r. na łączny zysk 10,7 mld USD. W najgorszym scenariuszu, gdy dojdzie m.in. do typowej wojny cenowej, zysk wyniesie 3,8 mld USD, wynika z analizy Sea-Intelligence.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close