Partner portalu

Transport morski wymaga dobrego zabezpieczenia ładunku w kontenerach

Tagi: Relopack,

Zabezpieczenie ładunku w transporcie morskim jest zadaniem dość złożonym ze względu na ekstremalne warunki atmosferyczne jakie pojawiają się w trakcie rejsu na morzu. W ostatnich latach pojawiły się nowe technologie, które usprawniły proces załadunku i zmniejszają ryzyko uszkodzenia towarów i jednostek logistycznych.

fot. Relopack

Najważniejsze czynniki jakie zagrażają ładunkom w transporcie kontenerowym to ryzyko uszkodzenia mechanicznego podczas załadunków i przeładunków oraz warunki atmosferyczne, czyli wahania temperatury i wilgoć. Jest wiele metod zabezpieczenia ładunków, które należy dostosować do rodzaju przewożonego towaru oraz do wybranego środka transportu. Najprostsze zabezpieczenia stosowane są w przypadku towarów, które mają własne opakowania np. produkty spożywcze transportowane w kartonach. W takim przypadku głównym problemem przed jakim stoi spedytor jest duże ryzyko zawilgocenia ładunku. 

— Wahania temperatury w kontenerach w transporcie morskim sięgają nawet 50 stopni. W efekcie gromadzi się dużo wilgoci, która po skropleniu może uszkodzić nie tylko opakowanie ale sam i produkt. Rozwiązaniem tego problemy są pochłaniacze wilgoci, które co prawda nie eliminują jej do końca, ale znacząco ograniczają jej poziom, co w przypadku wielu rodzajów ładunków jest wystarczającym zabezpieczeniem — powiedział Marcin Królski, członek zarządu Relopack podczas webinarium „Zabezpieczenie ładunków w transporcie kontenerowym, ponadgabarytowym”.

Kwestia zabezpieczenia ładunku komplikuje się w przypadku innego rodzaju towarów na przykład maszyn przemysłowych, które trzeba zabezpieczyć przed korozją a ochrona ta musi być skuteczna nie tylko podczas transportu ale często także podczas składowania, które mogą trwać wiele miesięcy. 

— Decyzje o wyborze środka transportu i sposoby zabezpieczenia należy podejmować na możliwie jak najwcześniejszym etapie. Wybór rodzaju zabezpieczeń ma wpływ na czas realizacji zlecenia. Opakowanie trzeba zaprojektować, wyprodukować i odpowiednio zorganizować całą logistykę przewozu — wyjaśnia Marcin Królski.

Zabezpieczyć przed korozją

W przypadku maszyn transportowanych w skrzyniach stosuje się opakowania próżniowe, z wykorzystaniem folii VCI, kratownic chroniących podłogę i folii zabezpieczających. Dla ładunków ponadgabarytowych dobrym rozwiązaniem są folie termokurczliwe. Trzeba też dobrze przemyśleć wybór rodzaju kontenera, a także bardzo starannie przygotować i udokumentować proces załadunku aby nie narazić się na ryzyko ewentualnego uszkodzenia ładunku. 

— Jeżeli nie znamy wymaganego dla danego towaru sposobu mocowania to nie powinnismy wykonywać załadunku, ze względu na ryzyko uszkodzenia towaru. Poza tym pracownik odpowiedzialny w załadunku musi być przeszkolony w obsłudze kontenerów, by mógł sprawdzić czy nie są uszkodzone. Trzeba sprawdzić stan kontenera, czy ładunek jest dobrze rozmieszczony, czy kontener nie jest przeładowany i czy ładunek jest dobrze zamocowany. Trzeba też zrobić zdjęcia dokumentujące stan ładunku oraz sprawdzić uszczelkę i plombę. Przy załadunku trzeba też sprawdzić czy wykorzystane kantówki są wykonane z certyfikowanego drewna, gdyż w przypadku braku odpowiednich pieczątek, kontener może zostać cofnięty na granicy. — wyjaśnił Arkadiusz Gabrukiewicz z Morskiej Agencji Gdynia.

Rozwój technologii w ostatnich latach znacznie usprawnił procesy logistyczne. Obecnie w kontenerach można instalować czujniki rejestrujące oraz monitorujące temperaturę, wstrząsy oraz inne parametry , dzięki czemu można dokładnie określić przyczyny ewentualnych uszkodzeń ładunku i kto ponosi za nie odpowiedzialność. Planując proces załadunku nie warto iść na skróty gdyż w przypadku źle wykonanej czynności ryzykujemy nie tylko uszkodzeniem ładunku, ale też kontenera, sąsiednich jednostek, a niekiedy także zniszczenie środka transportu i kontuzje pracowników terminali. Z tego powodu cały proces powinien być dobrze zaplanowany z odpowiednim wyprzedzeniem z uwzględnieniem obowiązujących przepisów oraz w oparciu o certyfikowane materiały i usługi.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close