Partnerzy portalu

Bring: kolej może być szybsza i tańsza od transportu morskiego

Dobrze zorganizowany transport multimodalny wykorzystujący kolej może być nie tylko szybszy ale i tańszy od transportu morskiego. Przykłady ciekawych rozwiązań można zobaczyć w Skandynawii.

fot. Bring

Jednym z operatorów logistycznych realizujących transport na korytarzu północ – południe jest norweska firma Bring Linehaul, która organizuje transport naczep intermodalnych między Polską a Norwegią. Przewozy te wykorzystują 3 rodzaje transportu. W Polsce są to przewozy samochodowe do portu w Świnoujściu, skąd naczepy transportowane są promem do szwedzkiego portu Trellebort. W Skandynawii spółka wykorzystuje regularne połączenie intermodalne między Trelleborgiem a Oslo. Na tej trasie kursuje 5 par pociągów tygodniowo, które przewożą naczepy intermodalne. Z Oslo kursują też pociągi do Bergen i Stavanger, które przewożą po przeładowaniu naczepy z Trelleborga. Bring organizuje również połączenia „last mile” w Norwegii. 

Jak się okazuje transport kolejowy między południową Szwecją a Norwegią jest bardzo konkurencyjny względem innych gałęzi transportu, co operator ten przetestował. Kolej okazała się lepszym rozwiązaniem od wysyłania naczep statkami bezpośrednio do norweskich miast. — Na szlaku, który obsługujemy, czyli Norwegia – Świnoujście pociąg ma przewagę nad transportem morskim zarówno w czasie przejazdu jak też w kosztach. Naczepa, która wypływa o 22.00 ze Świnoujście dociera w godzinach porannych do Trelleborga, pociąg wyjeżdża o 18.00. Naczepa wysłana z Polski dociera do regionu docelowego takiego jak Bergen czy Stavanger w ciągu 4-5 dni. Transport drogą morską do tych miast trwa 10 dni, a w dodatku jest droższy od kolei — powiedział Jakub Górnikiewicz, kierownik oddziału w Bring Linehaul Polska. 

Przypadek połączenia Polska – Norwegia jest dość nietypowy, gdyż niskie koszty transportu zazwyczaj są główną przewagą armatorów morskich nad innymi gałęziami transportu. Kolej jest też tańsza w przypadku niektórych pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku, tam jednak decydującym czynnikiem są duże subsydia stosowane przez władze chińskie. Linia Trelleborg – Oslo może być przykładem dobrej organizacji kolei. 

Rozważane połączenie w Polsce

Bring zastanawia się także nad wykorzystywaniem transportu kolejowego w Polsce. W naszym kraju jednak jest jeszcze sporo do zrobienia po stronie infrastruktury. — Chcemy również wykorzystywać kolej do transportu intermodalnego w Polsce. Zastanawiamy się nad uruchomieniem trasy do Świnoujścia. Jednak problemem polskiej kolei jest niska prędkość handlowa pociągów i długi czas przejazdu. W Norwegii pociągi pokonują dystans 600 km w 8 godzin codziennie, co daje średnią prędkość ponad 75 km/h, czyli dwa razy szybciej niż w Polsce. Mamy jednak nadzieję, że w przyszłości będzie można uruchomić stałe, szybkie intermodalne połączenie kolejowe ze Świnoujścia. Byłoby to uzupełnienie i zaoferowanie pełnego łańcucha intermodalnego pomiędzy Polską a Skandynawią — powiedział Jakub Górnikiewicz.

Jak do tej pory poprawę prędkości handlowej pociągów intermodalnych udało się uzyskać m.in. na linii Gdańsk – Warszawa. Jednak oprócz niskiej prędkości problemem, na który zwracają od lat przedstawiciele branży są wysokie stawki dostępu przy jednoczenie bardzo niskich opłatach za korzystanie z dróg ekspresowych i autostrad. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close